Üdvözöljük megújult weboldalunkon!
A munkavállaló Nemzeti Adó-és Vámhivatalhoz (továbbiakban: NAV) való bejelentése az új biztosítási jogviszony első napját megelőzően, de legkésőbb a biztosítási jogviszony első napján, a foglalkoztatás megkezdése előtt meg kell, hogy történjen. (Art. 1. mellékletként 3.1. pontja)
A bejelentést a jogviszony megszűnését, a szünetelés kezdetét és befejezését követő 8 napon belül kell teljesíteni, kivéve, ha a munkáltató az Art. 50. §-a szerinti havi adó- és járulékbevallásban feltünteti a biztosítási jogviszony megszűnésének időpontját. (Art. 1. melléklet 3.2. pontja)
A munkavállalók elektronikus be- és kijelentésére a NAV 24T1041 számú nyomtatványát kell alkalmazni.
A be- és kijelentéssel kapcsolatban további részletes információt a NAV kitöltési útmutatója tartalmaz.
A foglalkoztató köteles a biztosítási jogviszony megszűnésekor az Igazolványba bejegyzi a megszűnést, és az Igazolványt a biztosítottnak a biztosítási jogviszony megszűnésének a napján átadni, aki az átvételt igazolja. (Ebtv. Vhr. 37. § (1) bek.)
Ha a biztosított az újabb biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyának kezdetekor az Igazolványt nem adja át, a foglalkoztató köteles a biztosítottat felhívni, hogy az Igazolványt az előző foglalkoztatójától szerezze be, valamint figyelmezteti őt arra, hogy egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak igénybevétele esetén hátrány érheti, ha nem tudja átadni folyamatosan vezetett Igazolványát.
Amennyiben a biztosított az Igazolványt nem szerzi be, erről a tényről a biztosítottnak írásban kell nyilatkoznia. Az írásbeli felhívást és a nyilatkozatot a foglalkoztató köteles öt évig megőrizni. Amennyiben az Igazolványt a biztosított az előző foglalkoztatójától a felhívást követő 30 napon belül nem szerzi be, a foglalkoztató új Igazolványt állít ki. (Ebtv. Vhr. 37. § (5) bek.)
A munkáltatót terhelő tájékoztatási kötelezettségről az Mt. 46. § (1) bekezdése rendelkezik, amely részletezi a tájékoztatás tartalmi és formai követelményeit.
A tájékoztatást a munkáltató képviseletében a munkáltatói jogkör gyakorlója adhatja meg. A munkáltató legkésőbb a munkaviszony kezdetétől számított 7 napon belül írásban köteles a tájékoztatást megadni a munkavállalónak. A 7 napot tehát nem a munkaszerződés megkötésétől, hanem a munkajogviszony kezdetétől kell számítani.
A tájékoztatás kötelező elemei az Mt. hivatkozott szakasza alapján:
Az adóelőleg-nyilatkozatok listája megtalálható a NAV honlapján:
Az Mt. 286.§ (1) bekezdése szerint a munkajogi igény 3 év alatt évül el, kivéve, ha az igény bűncselekménnyel okozott kár megtérítésére vagy személyiségi jogsértéssel összefüggő sérelemdíj megfizetésére irányul. Utóbbi esetekben az elévülési idő vagy 5 év, vagy ha a büntethetőség elévülési ideje ennél hosszabb, ennek megfelelően évül el az igény.
A fentiekre tekintettel munkaviszony megszűnését követően célszerű megőrizni a munkaszerződés, tájékoztatók, nyilatkozatok, munkaköri leírás egy aláírt példányát, továbbá egyenlőtlen munkaidő beosztás esetén a munkaidő beosztásokat, és – nyilvántartásokat, egy esetleges későbbi jogvita okán.
A munkaviszony megszüntetésekor vagy megszűnésekor munkavállaló részére kiállított igazolásokra vonatkozóan 2024. január 1.-jei változás, hogy az ezt előíró szabály kikerült az Mt.-ből, helyette foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (Flt.) írja elő az igazolás munkáltató általi kiadási kötelezettséget, valamint annak egységes tartalmát. Az Flt. alapján a munkáltató – az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő munkaviszony és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony esetét kivéve – a munkaviszony megszüntetésekor vagy megszűnésekor foglalkoztatási igazolást állít ki, amelyet a módosítás értelmében egyetlen dokumentum fog képezni. A foglalkoztatási igazolás tartalmát az Flt. 36/A. § (2) bekezdése határozza meg.
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997.évi LXXXI. törvény 99/A. § (1) bekezdése szerint nyilvántartásra kötelezett a biztosított, volt biztosított biztosítási jogviszonyával összefüggő, a szolgálati időről vagy a nyugellátás megállapítása során figyelembevételre kerülő keresetről, jövedelemről adatot tartalmazó munkaügyi iratokat, (pl. bérkarton, nyilvántartásba vételi igazolás) adatokat és foglalkoztatási igazolásokat a biztosítottra, volt biztosítottra irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig köteles megőrizni.
2025. évi munkaügyi változások I. rész
Mérlegelő magazin műsorainkat az alábbi oldalon tekintheti meg.
A pmkik.hu weboldalon munkamenet sütiket, használatot támogató sütiket és marketing célú sütiket használunk.
A hozzájáruláson alapuló sütik használatához az Ön beleegyezését kérjük, melyhez kérjük kattintson az „Elfogadom” gombra. Hozzájárulását megtagadhatja az „Elutasítom” gombra kattintással. A „Beállítások” gombra kattintással testre szabhatja a sütik használatát. A sütikről, az általuk kezelt személyes adatokról, továbbá a korábban adott hozzájárulás visszavonásáról szóló bővebb információkért kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónkat.