Üdvözöljük megújult weboldalunkon!
Az ATA igazolvány használata a vállalkozások külpiaci megjelenését, külpiaci tevékenységét könnyíti meg, amelynek alkalmazását nemzetközi vámegyezmények, az ATA Egyezmény és az Isztambuli Egyezmény, valamint az egyes elfogadó országok saját törvényei szabályoznak. Az ATA igazolvány egy olyan, már több mint 50 éve sikeresen használt nemzetközi vámokmány, amely jelentősen leegyszerűsíti az áruk harmadik országba történő ideiglenes bevitelét.
Az ATA Carnet egy vámelőjegyzési igazolvány, amellyel az Egyezményt ratifikáló országok esetében 1 éves lejárati határidőn belül nem kell vámletétet fizetni a kiszállított áruk után. Használata leggyakrabban kiállítások, vásárok, bemutatók, filmforgatások, koncertek, tesztelések esetében indokolt.
Az ATA igazolvány lehetővé teszi, hogy Ön az 1 éves érvényességi időn belül legfeljebb 3 alkalommal beszállítsa termékét egy vagy több, az igazolványt elfogadó külföldi országba anélkül, hogy a normál ideiglenes beviteli eljárásban általában szokásos vámbiztosítékot a külföldi vámhatóság számára a határátlépéskor megfizetné.
Az Isztambuli Egyezmény pontosan meghatározza azoknak az áruknak a körét, amelyekre az Egyezmény hatálya kiterjed. Ezek többek között:
Nem használható az ATA igazolvány postai forgalomban, fogyasztási cikkek szállításához, gazdasági tevékenység végzéséhez.
Javasoljuk, hogy a pontos tájékozódás érdekében tekintse át az ATA igazolvány használatát szabályozó vámegyezményeket, amelyekben részletesen olvashat az igazolványok alkalmazási, illetve a szállítható áruk köreiről.
Az áruk ideiglenes behozataláról szóló egyezmény (Isztambuli Egyezmény)
Az ATA igazolványt ma már világszerte 78 országban elfogadják. Az elfogadó országok száma évről évre növekszik. A vámegyezményekhez eddig az alábbi országok csatlakoztak:
Albánia | Hong-Kong | Mexikó |
Algéria | Horvátország | Moldova |
Andorra | India | Mongólia |
Ausztrália | Indonézia | Montenegró |
Ausztria | Irán | Németország |
Bahreini Királyság | Írország | Norvégia |
Belarusz Köztársaság | Izland | Olaszország |
Belgium/Luxemburg | Izrael | Oroszország |
Bosznia-Hercegovina | Japán | Pakisztán |
Brazília | Kanada | Portugália |
Bulgária | Katar | Románia |
Chile | Kazahsztán | Spanyolország |
Ciprus | Kína | Srí Lanka |
Csehország | Korea | Svájc |
Dánia | Lengyelország | Svédország |
Dél-Afrikai Köztársaság | Lettország | Szenegál |
Egyesült Államok (USA) | Libanon | Szerbia |
Egyesült Arab Emirátusok | Litvánia | Szingapúr |
Egyesült Királyság | Macedónia | Szlovákia |
Elefántcsontpart | Madagaszkár | Szlovénia |
Észtország | Magyarország | Tájföld |
Finnország | Makaó | Tajvan * |
Franciaország | Malajzia | Törökország |
Gibraltár | Málta | Tunézia |
Görögország | Marokkó | Új-Zéland |
Hollandia | Mauríciusz | Ukrajna |
*Tajvan esetében az úgynevezett CPD Kína/Tajvan igazolvány használandó.
Árucikkek egyes elfogadó országokba ATA igazolvánnyal való szállításának feltételeiről az ITT található táblázatban talál információt.
Az összefoglaló táblázatot ITT érheti el.
Az ATA igazolvány a kibocsátástól számított 1 évig érvényes.
Számos tagország elfogadja az úgynevezett csatlakozó igazolványt (Anschluss-Carnet, Replacement carnet), amely akár további 1 évvel meghosszabbíthatja az eredeti igazolvány érvényességét. Az érvényességhez a lejárat előtt legalább 1 hónappal írásban engedélyt kell kérni a külföldi vámtól a meghosszabbítást illetően.
Az ATA igazolvány hitelesítésének díja a kivitelre szánt áru értéke alapján kerül kiszámításra.
A kiváltáskor, a nem rendeltetésszerű használat esetére, egyszeri óvadék letétele szükséges, amely összeget a gazdasági kamara az igazolvány visszaszolgáltatása és az azzal történő elszámolást követően visszafizet a tulajdonos részére.
A formanyomtatványok áráról, az aktuális hitelesítési díjakról és az óvadék mértékéről díjtáblázatunkban talál további információt.
Az ATA igazolvány formanyomtatványát országszerte 22 területi gazdasági kamarában, valamint a kihelyezett irodákban igényelheti meg. A kamarai munkatársak az Ön úti célját és útitervét helyesen tartalmazó adatlapjának megfelelően összeállított és kitöltött igazolványt, a kamarai ATA szerződés, valamint felhatalmazó levél aláírását követően, ügyfélfogadási időben hitelesítik.
ATA-igazolvány: egy nemzetközi vámokmány, amely jelentősen leegyszerűsíti az áruk harmadik országba történő ideiglenes bevitelét. Az ATA az Admission Temporaire/Temporary Admission (ideiglenes behozatal) rövidítése;
Ideiglenes behozatal: az a vámeljárás, amelynek keretében egyes áruk (beleértve a szállítóeszközöket is) feltételesen behozatali vámok és adók megfizetésétől mentesen, behozatali tilalom vagy gazdasági jellegű korlátozás alkalmazása nélkül hozhatók be a vámterületre; ezen árukat (beleértve a szállítóeszközöket is) meghatározott célra kell importálni és azok meghatározott időn belül, a használatuk során keletkezett szokásos értékcsökkenést leszámítva, változatlan állapotban újrakivitelre kell kerüljenek;
Behozatali vámok és adók: mindazon vámok és más terhek, adók, díjak, vagy egyébfizetési kötelezettség, amelyeket az áruk (beleértve a szállítóeszközöket is) behozatalakor vagy ezzel kapcsolatban szednek be, ide nem értve azon díjakat és fizetési kötelezettségeket, melyek összege a nyújtott szolgáltatások megközelítőleges költségére korlátozott;
Biztosíték: ami a vámszervek számára megfelelően biztosítja valamely vámkötelezettség teljesítését. A biztosíték "általános", ha több műveletből eredő kötelezettség teljesítését biztosítja;
Ideiglenes behozatali okmány: olyan vámáru-nyilatkozatként elfogadott nemzetközi vámokmány, amely lehetővé teszi az áruk (beleértve a szállítóeszközöket is) azonosítását, és amely nemzetközileg érvényes biztosítékot foglal magába a behozatali vámok és adók fedezeteként;
Vám- vagy gazdasági unió: az ezen egyezmény 24. cikkének (1) bekezdésében említett tagok által alapított és alkotott unió, amely az ezen egyezmény által szabályozott kérdésekben jogosult a tagjaira nézve kötelező erejű jogi szabályozást kialakítani, és belső eljárásainak megfelelően jogosult dönteni ennek az egyezménynek az aláírásáról, megerősítéséről, vagy az ahhoz való csatlakozásról;
Személy: a természetes és a jogi személy egyaránt, amennyiben a szöveg eltérően nem rendelkezik;
Garanciavállaló lánc: nemzetközi szervezet által irányított kezességvállalási rendszer, amelyhez garanciavállaló egyesületek társulnak;
Nemzetközi szervezet: olyan szervezet, amelyhez az ideiglenes behozatali okmányok biztosítására és kibocsátására feljogosított nemzeti egyesületek társulnak;
Garanciavállaló egyesület: a Szerződő Fél vámhatósága által felhatalmazott társaság, amely kezességet vállal az e melléklet 8. cikkében említett összegért a Szerződő Fél területén, és a garanciavállaló lánchoz társult;
Kibocsátó egyesület: a vámhatóság által felhatalmazott társaság, amely ideiglenes behozatali okmányt bocsát ki, és közvetlenül vagy közvetve társult a garanciavállaló lánchoz;
Árutovábbítás: az a vámeljárás, amelynek során árukat szállítanak vámfelügyelet mellett egyik vámhivataltól a másikig.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara honlapján található „Gyakran felmerülő kérdések” menüpontban tovább tájékozódhat az ATA igazolvány gyakorlati használatával, kitöltésével kapcsolatban.
Változás az ATA igazolvány kitöltésére vonatkozóan!
2023 január 1-től változás történt az ATA-Carnet-ek kibocsátásával kapcsolatban. Az ATA-Egyezmény előírja az ICC ATA rendszerhez való csatlakozást, amely feltételét képezi a későbbi elektronikus Ata kibocsátásának. E változás miatt az ügyintézés folyamata módosult.
Mivel az ATA tagországok nem mindegyike áll készen az okmányok elektronikusan történő kezelésére, maga az okmány kibocsátása továbbra is papír alapon történik.
2023 január 1. napjától az ATA igazolvány kiadásához az előre nyomtatott formanyomtatvány és az igazolvány otthoni kinyomtatása nem szükséges, mivel a kamara nyomtatja ki az elkészült igazolványt, ugyanakkor mind a kibocsátó, mind az ATA tulajdonosának aláírására a fenti okból szükség van, így az igazolvány kiadásának továbbra is feltétele a személyes ügyintézés.
Az ATA igazolvánnyal kapcsolatos ügyintézés az alábbi módon lehetséges a továbbiakban:
Az árujegyzék táblázat az alábbiakat tartalmazza.
A táblázatba beírt adatokat nem kell összesíteni, mivel az automatikusan megtörténik.
Az adatlap, valamint az árujegyzék pontos kitöltése mellett az ATA tulajdonosnak alá kell írnia az ATA igazolvány felhasználására vonatkozó Szerződést (ATA szerződés) és a Felhatalmazó levelet. Az utóbbi dokumentumok aláírására a hitelesítéskor kerül sor.
A kitöltött adatlapot, valamint árujegyzéket elektronikus úton szükséges megküldeni az alábbi e-mail címek egyikére:
Az elküldött adatok eATA rendszerbe való felöltését követően a kamara munkatársa kinyomtatja a megfelelő színű papírokra az okmányt, amely aláírásra kerül mind a tulajdonos, mind a kamara részéről. Az eATA rendszerből kiállított ATA igazolvány a kiadás pillanatában bekerül az ICC ATA rendszerébe.
Az ATA igazolvány igényléséhez szükséges dokumentum mintákat alább töltheti le:
Figyelem! Amennyiben az adatlapra, valamint az árujegyzékre felvitt adatok nem olvashatóak, nem egyértelműek, nem értelmezhetőek, az igazolványt a kamarának nem áll módjában kiállítani, továbbá a vámhatóság megtagadhatja az igazolvány elfogadását.
A hitelesítést követően a beírt adatok már nem módosíthatók!
ATA igazolvány összetétele
Az ATA igazolvány a zöld borítóból, színes (sárga, fehér és kék) betétlapokból és ellenőrzőszelvényekből áll.
A zöld fedőlapon és a színes betétlapokon az alábbiak szerepelnek:
Az ATA igazolvány igényléséhez előzetesen szükséges benyújtani az árujegyzéket, amelynek adatait a lapok hátoldalán található Általános jegyzék fogja tartalmazni. Az összes lap árujegyzékében ugyanazok az adatok kerülnek feltüntetésre, amelyek az előzetesen benyújtott árujegyzéken szerepelnek!!
A vámkezelés előtt az egyes színes betétlapokon az alábbi, a határátlépéskor aktuális adatokat szükséges még megadni:
Jobb alsó sarokban: az adatokról nyilatkozó személy neve, aláírása, a nyilatkozat dátuma
Amennyiben az igazolvány igényléséhez benyújtott adatlapra felvitt adatok nem egyértelműek, nem értelmezhetőek, az igazolványt a kamarának nem áll módjában az igazolást kiadni, továbbá a vámhatóság megtagadhatja az igazolvány elfogadását. A hitelesítést követően a beírt adatok már nem módosíthatók!
Az ATA igazolvány igényléséhez szükséges dokumentum minták:
A betétlapok H) rovatát és az ellenőrzőszelvényeket a vámkezelést végző hatóság tölti ki.
Kilépés az Európai Unió vámterületéről a zöld fedőlap, a sárga exportlap és sárga export ellenőrzőszelvény segítségével.
Belépés a harmadik országba a fehér importlap és fehér import ellenőrzőszelvény segítségével.
Újra-kilépés a harmadik országból a fehér újra-kiviteli lap és a fehér újra-kiviteli ellenőrzőszelvény segítségével
Visszaérkezés az Európai Unió vámterületére a sárga újra-behozatali lap és a sárga újra-behozatali ellenőrzőszelvény segítségével.
Áthaladás egy tranzitországon a kék tranzitlapok és kék tranzit ellenőrzőszelvények segítségével:
A vámkezeléskor a vámhatóság az egyes betétlapokat kiveszi az igazolványból, azonban az ellenőrzőszelvények mindig az igazolványban maradnak!
Kérjük, hogy mindig győződjön meg róla, hogy a vámhatóság képviselője a határátlépést az igazolványon megfelelően bejegyezte! A vámbejegyzések azért jelentősek, mert ezekkel igazolható, hogy az ATA igazolvánnyal szállított áruk részben vagy egészben az adott országba be- vagy onnan kiszállításra kerültek.
Az áru visszaszállítását követően Önnek már nincs más teendője, mint a szabályosan vámkezeltetett igazolványt visszavinni a kibocsátó kamarába és elszámolni az igazolvánnyal.
Az áru visszaszállítását követően, az elszámoláshoz az ATA igazolványt, annak minden felhasznált vagy fel nem használt lapját, az ATA szerződésnek megfelelően, vissza kell vinni a kibocsátó kamarába.
Figyelem! Az ATA igazolvány nem rendeltetésszerű használata (pl. vámhatósági bejegyzés elmulasztása, határidőn túli visszaszállítás) esetén a külföldi vámhatóság keresési eljárást indít, amely során a garanciavállaló kamarát felszólítja az ATA igazolvány fedezetével szállított áruk újra-kivitelének igazolására. Ha az újra-kivitelt az ATA igazolvány tulajdonosa nem tudja megfelelően igazolni, a külföldi vámhatóság beviteli vámot és adót, vagy egyéb utólagos eljárási díjat is kiszabhat az árukra.
Az ATA igazolvány elvesztése, eltűnése nem mentesíti az ATA igazolvány tulajdonosát az elszámolási kötelezettség alól.
- Az ATA igazolvány szabályszerű használatáért, a határátlépési bejegyzésekért, az ATA igazolvány épségéért minden esetben az ATA tulajdonosa felel. Kérjük, hogy ügyeljen arra, hogy az igazolványt csak megbízható képviselőnek, meghatalmazottnak adja át!
- Repülővel történő utazásakor, kérjük, mindig szánjon elég időt az igazolványok vámkezeltetésére, és számoljon a repülőtéri vámhivatalok ATA eljárásra fordított, esetlegesen korlátozott nyitvatartási idejével!
- A beléptető vámhivatal az ATA érvényességi idején belül jogosult megszabni azt a határidőt, ameddig az árunak el kell hagynia a beviteli országot. A tartózkodási idő így történő lerövidítésekor ezt a rövidebb újra-kiviteli határidőt kell betartani, ezért, ha a módosított határidőt túlságosan rövidnek tartja, a későbbi reklamációt elkerülendő, már a vámkezelés során jelezze ezt a vámhatóság felé!
- Előfordulhat, hogy az ATA igazolvány érvényességi idején vagy az újra-kivitelre meghatározott határidőn túl is szükség van az árura külföldön. Ebben az esetben, az esetleges újra-kiviteli határidő túllépését és büntetést elkerülendő, már a határidő lejárata előtt legalább 30 nappal kérjen írásban engedélyt a külföldi vámtól érvényességi vagy tartózkodási idő meghosszabbítására vonatkozóan!
- Egyes országok az újra-kivitel igazolására csak az újra-kiviteli ellenőrzőszelvényt fogadják el. Amennyiben ez az újra-kiviteli igazolás nem áll rendelkezésre, de az áru visszaszállítása más módon igazolható, ezen országok vámhatóságai részére ekkor is utólagos eljárási díjat kell fizetni. Ilyen országok pl. USA, Svájc, Szerbia.
Az ATA igazolványról, az igazolvány felhasználásáról további információt talál az alábbi oldalakon:
http://nav.gov.hu (3006/2016. útmutató)
http://www.iccwbo.org/chamber-services/trade-facilitation/ata-carnets/
Jelen tájékoztatás nem teljes körű. Az ATA igazolvány kiváltásával és használatával kapcsolatos további kérdések esetén okmányhitelesítési munkatársaink készséggel állnak az Ön rendelkezésére.
Változás az ATA igazolvány Egyesült Királyságban történő használatában
2022 január 1-től az Egyesült Királyságba bármely kikötőn keresztül belépő vagy onnan kilépő fuvarozónak az áruk vámkezeléséhez regisztrálnia kell a GVMS (Goods Vehicle Movement Service) rendszerben.
Az ATA-igazolvány számát a GVMS-nyilatkozat Declaration Reference mezőjébe kell beírni.
Változás!
A rendelkezés ezentúl minden járműre vonatkozik, mind export, mind import viszonylatban.
Teherforgalomban szállított áruk esetében a szállítmányozó szerzi be a GMR számot.
Utasforgalomban a külföldi kamara segít megszerezni a számot. Ezzel kapcsolatos igény ezen a linken küldhető.
A Calais Euroshuttle-n keresztül az Egyesült Királyságba utazó személygépkocsiknak és kisteherautóknak a teherterminálra kell menniük, hogy lebélyegezzék igazolványukat.
2025. évi munkaügyi változások I. rész
Mérlegelő magazin műsorainkat az alábbi oldalon tekintheti meg.
A pmkik.hu weboldalon munkamenet sütiket, használatot támogató sütiket és marketing célú sütiket használunk.
A hozzájáruláson alapuló sütik használatához az Ön beleegyezését kérjük, melyhez kérjük kattintson az „Elfogadom” gombra. Hozzájárulását megtagadhatja az „Elutasítom” gombra kattintással. A „Beállítások” gombra kattintással testre szabhatja a sütik használatát. A sütikről, az általuk kezelt személyes adatokról, továbbá a korábban adott hozzájárulás visszavonásáról szóló bővebb információkért kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónkat.