Üdvözöljük megújult weboldalunkon!
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2025. február 28.
Idén a mai nap az utolsó lehetőség azoknak a vállalkozóknak, akik az új szabályok szerint alanyi adómentességre szeretnének áttérni. Az alanyi mentesség értékhatára 2025. január 1-jétől visszamenőlegesen 18 millió forintra emelkedett. Azok a vállalkozások, amelyek eddig még nem tettek nyilatkozatot, ma éjfélig legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) jelezhetik választásukat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV).
A vállalkozások számára fontos változás lépett életbe: az áfa alanyi adómentesség értékhatára 2025. január 1-jétől visszamenőlegesen 18 millió forintra emelkedett. Azok a kisvállalkozások, amelyeknek 2024-ben elért éves bevétele nem haladta meg a 18 millió forintos értékhatárt, és 2025-ben sem várható ennél magasabb árbevételük, élhetnek a lehetőséggel. Nincs más teendőjük, mint 2025. február 28-a éjfélig a vállalkozási formának megfelelő bejelentő- vagy változásbejelentő lapon jelezni ezt a NAV-nak.
A nyilatkozat legegyszerűbben a NAV Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásával (ONYA) nyújtható be a NAV-hoz, amely gyors és kényelmes ügyintézési lehetőséget biztosít. Az alanyi adómentesség választásával a vállalkozások mentesülnek az áfa felszámítása és bevallása alól, ezáltal csökkentve adminisztratív terheiket.
A már most alanyi mentes, több mint 830 ezer kisvállalkozónak nincs teendője, az újonnan alakuló vállalkozásokra sem vonatkozik a február 28-ai határidő, mert ők megalakulásukkor választhatják az alanyi mentességet.
Az alanyi mentességgel kapcsolatos további információk a NAV honlapján érhetők el.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2025. február 24.
Nem feltétlenül ellenőrzésen kell, hogy kiderüljenek a hibák, idén a NAV már adategyeztetési eljárást is kezdeményezhet. Az eljárás teljes folyamata elektronikusan zajlik az Ügyfélportálon, így egyszerűen, gyorsan, online tisztázhatók az eltérések. Ma küldi ki a NAV az első felhívásokat. Az érintetteknek 15 napjuk van a hibák javítására.
A NAV kockázatelemzői a súlyosabb eltéréseket vették górcső alá. Azokat a cégeket szűrték ki, akiknek az online számla és online pénztárgép forgalma jóval magasabb volt, mint az az összeg, amit az áfabevallás értékesítésre vonatkozó soraiban feltüntettek. Tekintettel azonban arra, hogy az adategyeztetés egy teljesen új típusú eljárás, amelyre még nemzetközi példa sincs, az első felhívásokat nem minden érintett kapja meg. Ezúttal egy alaposan leválogatott szűk körnek küldi a tárhelyére a felhívást a NAV.
Az érintettek a felhívásra az Ügyfélportálon kialakított felületen néhány kérdésre válaszolva tisztázhatják az eltérést: jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést is benyújtottak, de azt is, ha szerintük az eltérés nem valós, a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.
Az új adategyeztetési eljárás partnerként kezeli az adózókat, hiszen a hivatal elsőként őket kérdezi meg az észlelt hiba okáról, és elsőként ők kapnak lehetőséget a javításra is. A NAV csak akkor szankcionál, ha az érintett a felhívásra 15 napon belül nem reagál. Ekkor a bírság 300 ezer forint. A korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek esetében a mulasztási bírság – magasabb – 390 ezer forint. Ha az együttműködés, a javítás elmarad, revízió is indulhat. Ezért fontos, hogy minden érintett kihasználja az adategyeztetés kínálta előnyöket, és 15 napon belül az újfajta eljárásban tisztázza az adateltérést.
Akik most nem kapnak értesítést, de tudják, hogy érintettek lehetnek, érdemes már most rendezniük az eltérést, mert az online adatok és az áfabevallás eltérését tisztázandó eljárások – az első egyeztetések gyakorlati tapasztalatai alapján – folytatódnak majd. A NAV egyik fő feladata a tisztességes adózók és a költségvetési bevételek védelme, ezért mindent megtesz a csalárd, szabályokat kijátszó, online adatokkal trükköző vállalkozások kiszűrése érdekében, de úgy, hogy a lehető legkevésbé terhelje a szabályszerűen működő adózókat. Erre pedig az adategyeztetés a legalkalmasabb eszköz.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2025. február 23.
Éves áfabevallás: már az eÁFA-ban is beadható
A NAV csaknem 70 ezer vállalkozástól várja 2025. február 25-ig a tavalyi évről szóló áfabevallását; az eÁFA az érintetteknek jelentősen megkönnyítheti a kötelezettség teljesítését. A tavaly indult eÁFA-rendszerben ugyanis már az éves bevallás is egyszerűen elkészíthető és beadható, akár a webes felületen, akár gép-gép kapcsolaton keresztül.
A 2024. január 1-jén debütált eÁFA amellett, hogy egyszerűbbé tette az adózást, csökkentette az adminisztrációt, alkalmazásával kiküszöbölhetők az esetleges hibák, adateltérések, és használóinál még az ellenőrzés valószínűségét is csökkentheti.
A már egy éve működő rendszer a könyvelőknek is nagy segítség lehet az áfabevallási időszakban, hiszen több, eddig manuális folyamat kiváltásával rengeteg időt spórolhat. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) – figyelembe véve az adózói visszajelzéseket is – folyamatosan finomhangolja a rendszer működését, bővíti szolgáltatásait. Így tavaly óta már elérhető az önellenőrzési funkció is, valamint a jogutódlással, soron kívüli bevallási kötelezettséggel érintett adózók is elkészíthetik áfabevallásukat, és a felszámolási, végelszámolási, kényszertörlési eljárással kapcsolatos bevallások is teljesíthetők az eÁFA-ban.
Az áfa az egyik legösszetettebb adófajta, bevallását nagyban megkönnyítheti az eÁFA-szolgáltatás, amit minden vállalkozásnak érdemes megismerni és használni. A NAV honlapján a rendszer alkalmazásához szükséges minden fontos információ megtalálható.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2025. február 12.
Ki választhatja, milyen nyomtatványon, milyen határidővel? Kell-e arányosítani, hogyan áll át a pénztárgép, mi a teendő a már kiállított számlákkal, nyugtákkal? A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján már elérhetők a válaszok a legtöbbeket érintő kérdésekre, de a speciálisabb esetek sem maradnak magyarázat nélkül.
A NAV közzétette honlapján az alanyi mentességgel kapcsolatos „Gyakran ismételt kérdéseket.” A dokumentum minden fontos információt tartalmaz a témában: nemcsak a leggyakoribb tárgyköröket járja körül, hanem részletesen megválaszolja a bonyolultabb élethelyzetek szülte egyedi kérdéseket is. Ha valaki mégsem találja a megoldást saját problémájára, felteheti kérdését közvetlenül, a NAV Infóvonalán, illetve e-mailben is.
Az alanyi adómentesség értékhatára 2025. január 1-jétől visszamenőleg 18 millió forintra emelkedett, választásáról még 2025. február 28-ig lehet nyilatkozni a NAV-nak, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA).
A már most alanyi mentes, több mint 830 ezer kisvállalkozónak nincs teendője. Az újonnan alakuló vállalkozásoknak is egyszerű dolguk van, mindössze egy kattintással választhatják megalakuláskor az alanyi mentességet.
A gyakorlati tudnivalókról szóló korábbi, részletes tájékoztató itt érhető el.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2025. január 9.
Adózási szempontból a borravaló adómentes bevétel, de csak bizonyos feltételekkel. Január 1-jétől azonban még kedvezőbbek lettek a borravaló adózási szabályai.
Adómentes lett az a borravaló is, amelyet a vendéglátó egység üzemeltetője oszt szét dolgozóinak. Ehhez azonban olyan nyilvántartást kell vezetnie, amelyből kiderül, kinek, mikor és mekkora összeget juttatott borravalóként, vagyis minden olyan adatot fel kell tüntetnie a nyilvántartásban, amellyel a kifizetést igazolja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak.
Így tehát, ha a borravalót a vendég, a fogyasztó nem készpénzben, hanem bankkártyával, illetve azonnali átutalással fizeti, a dolgozó csak akkor kaphatja meg azt adómentesen, ha ezekről az összegekről a vendéglátóhely üzemeltetője egyértelmű nyilvántartást vezet.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2025. január 3.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új fejlesztésének köszönhetően az eÁFA-rendszer szolgáltatásait mostantól teljeskörűen használhatják az átalakulással érintettek is.
A NAV eÁFA-rendszerében már a soron kívüli bevallásra kötelezett adóalanyok is benyújthatják bevallásaikat, továbbá a felszámolási, végelszámolási, kényszertörlési eljárással kapcsolatos bevallási kötelezettségek is teljesíthetők mind a webes felületen, mind a gép-gép kapcsolaton keresztül. Emellett a jogutódok önellenőrzést is benyújthatnak a jogelődök eÁFA-rendszerben teljesített bevallásaira.
Az eÁFA-rendszer a webes felületen és gép-gép kapcsolaton keresztül is elérhető a felhasználóknak. A kevesebb bizonylatot kibocsátó, belföldi ügyletekben érintett adózóknak a webes megoldás tekinthető ideálisnak, de ők is használhatnak gép-gép kapcsolatot. A gépi interfész használata a nagyobb bizonylatszámmal és bonyolultabb adózási döntésekkel érintett gazdálkodóknak ajánlott. A gépi interfésszel a saját vállalati rendszerükben érhetik el a NAV-nál meglévő, tranzakcióalapú adatokat (online számlaadatokat, online pénztárgépi adatokat, importáfaadatokat), és saját rendszerükön belül kontrollálhatják a kész áfaanalitikát, adhatják be az áfabevallást és az önellenőrzést is.
A gép-gép kapcsolatot választó gazdálkodóknak kedvezmények is járnak. Így, ha az önellenőrzést a gépi interfészes bevallás benyújtásától, de legkésőbb a bevallás esedékességétől számított tizenöt napon belül nyújtják be, nem kell önellenőrzési pótlékot fizetniük. Ezen kívül a megbízható minősítésű adózók áfabevallását az esedékességétől számított tizenöt napig csak akkor ellenőrizheti a NAV, ha súlyos szabálytalanságok feltételezhetők.
Az új funkciókkal változik a gép-gép kapcsolaton keresztül benyújtandó XML-séma is. Ez utóbbiról az informatikai fejlesztéseket végzőket már korábban tájékoztatta a NAV az eÁFA GitHub-felületén.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. november. 27.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyre több nyomtatványt tesz elérhetővé az ONYA-ban, fokozatosan kiváltva az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) feladatait.
Az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) felületén egyre több ügy intézhető, egyszerűen, webes alapon. 2024. november 7-től tovább bővült ezek köre, hiszen ekkortól kizárólag az ONYA-n érhetők el a következő jövedéki nyomtatványok:
Nyomtatvány száma | Nyomtatvány megnevezése | Utolsó verziószám |
NAV_J10 | Zárjegy igénylő lap | v.2.16 |
NAV_J33 | Jövedéki kiskereskedő bejelentése jövedéki termék mozgóbolt útján történő forgalmazásáról
|
v.1.29 |
NAV_J41 | Üzemanyagtöltő állomás adatszolgáltatása, bevallása | v.3.2 |
A nyomtatványkitöltő használatához nem kell keretprogram, hiszen webes alapú, felhőben tárolja az adatokat. A felsorolt nyomtatványoknál az ügyintézés elektronikus azonosítással indítható. A felület elérhető mobiltelefonon és tableten is, megkönnyítve a gyors és egyszerű ügyintézést.
A NAV-honlapon a Nyomtatványkereső oldalán a lekérdezés után a keresett nyomtatvány oldalán lévő csempe az ügyintézés új felületére, az ONYA-ra irányítja a felhasználót. Azok, akik letöltötték az ÁNYK-nyomtatványok utolsó verzióját, még be tudják nyújtani az ÁNYK-n keresztül is, addig, amíg a nyomtatvány verziószáma nem változik.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. október. 14.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) levélben értesíti azokat, akik az online számlaadataik, az online pénztárgépadataik és a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak (NTAK) küldött adatok alapján érintettek lehetnek.
Turizmusfejlesztési hozzájárulást az étkezőhelyi vendéglátásban az étel, és a helyben készített, nem alkoholtartalmú ital forgalmazása, a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás, valamint bizonyos esetekben a „hop on hop off” buszos városnéző szolgáltatás után kell fizetni. A hozzájárulás alapja a szolgáltatás áfa nélküli ellenértéke, mértéke pedig 4 százalék.
A hozzájárulást a havi és negyedéves bevallásra kötelezetteknek 2024. október 21-ig, a 24TFEJLH-nyomtatványon kell bevallani, amely elérhető az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA), és az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) is. A benyújtáshoz hasznos segítség érhető el a nyomtatvány kitöltési útmutatójában. A befizetés határideje is október 21., a hozzájárulást a 10032000-01079122 számlaszámra, a 310-es adónemkódra kell megfizetni.
A bevallást és a befizetést sem érdemes halogatni: a mulasztók bírságra, a késők pedig késedelmi pótlékra számíthatnak. A NAV revizorai a helyszíni ellenőrzéseken a számla- és nyugtaadás, valamint az online pénztárgépek használata mellett a turizmusfejlesztési hozzájárulással kapcsolatos kötelezettségek teljesítését is vizsgálják.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. október. 2.
Csütörtökön a NAV több mint háromezer vállalkozásnak küld tájékoztatást: azoknak, akiknek a számlaadat-szolgáltatásában vagy az áfabevallásában hiba van. A hibát nem javító cégek további hatósági eljárásra számíthatnak. Ha az adatszolgáltatás hibája felveti az áfabevallás adót, vagy adóalapot érintő módosítását, érdemes mielőbb elvégezni az önellenőrzést is, amellyel megelőzhető a revízió és annak jogkövetkezménye, így például az adóbírság, vagy a késedelmi pótlék. Célszerű az elírásokat is mielőbb javítani, mert a pontatlan adatok miatt akár egymillió forintos mulasztási bírság is kiszabható.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) figyelemfelhívó akciójában az érintett vállalkozások lehetőséget kapnak, hogy tisztázzák, és saját maguk javítsák hibáikat. A csütörtöki, számlaadatokra fókuszáló tájékoztató levélküldés a figyelemfelhívó akció első állomása. A helyes és pontos adózói adatszolgáltatás rendkívül fontos, ez az a pillér, amelyre a különféle hivatali szolgáltatások is épülhetnek. A pontos adatok nemcsak a NAV, hanem a vállalkozások működését is egyszerűbbé és költséghatékonyabbá teszik.
A NAV pontos adatokért indított akciója hármas célt szolgál. Az ügyfélcentrikus szemlélet erősítése, az adózói tudatosság növelése mellett ez a tisztességes adófizetők érdeke is. A tiszta adatok összességében több tízmilliárd forintot hozhatnak az államkasszának. Könnyebben kiszűrhetők például a fiktív számlázók. Ha zavarosak az adatok, akkor lehet, hogy „csak” a számlaszám elírásáról van szó, de az is lehet, hogy egy csalárd vállalkozás fiktív számla alapján igényelte vissza azt az adót, ami a költségvetésbe soha nem folyt be.
A NAV kockázatelemzési modulja összefuttatja az Online Számla rendszer és az áfabevallások adatait. Az Online Számla rendszerbe az eladó által kiállított számla adatai kerülnek be, és lényegében ugyanezt kell, hogy tartalmazza a vevő áfabevallásának úgynevezett M-lapja is, ha levonási jogot gyakorol ezen számlák tekintetében. Az M-lap értékhatártól függetlenül minden olyan, bejövő, belföldi adóalany által kiállított, áthárított adót tartalmazó számlát tartalmaz, amelynek áfáját levonásba helyezik. Csütörtökön több mint háromezer vállalkozás azért kap levelet, mert ezekben az adatokban eltérést talált a hivatal.
Érdemes a 2024. január 1-jén bevezetett eÁFA-rendszert választani, amelynek használatával minimalizálhatóak az adateltérések és a hibázási lehetőségek, továbbá amely támogatja adózási folyamatokat és csökkenti az adminisztrációt. Az adóhivatali adatokra épülő eÁFA minden vállalkozás számára előnyös megoldást kínál az adókötelezettség gyors és pontos teljesítésére.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. szeptember 24.
Az áfalevonására jogosult hazai vállalkozások szeptember végéig nyújthatják be a külföldi áfa visszaigénylésére vonatkozó kérelmeiket. A határidő jogvesztő, vagyis ezen időpontig a kérelmeknek be kell érkezniük a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV), aki elmulasztja, az a tavalyi számlái után a külföldön megfizetett áfát már nem igényelheti vissza, késedelmét pedig még igazolási kérelemmel sem mentheti ki.
A magyar vállalkozásnak nem szükséges a külföldi adóhatóságot megkeresnie azért, hogy a külföldi beszerzései után visszakaphassa az áfát, mivel a NAV-hoz, mint letelepedés tagállamához kell benyújtani elektronikus úton az áfa-visszatérítési kérelmet. A cégek az adót a 24ELEKAFA jelű űrlapon tudják visszaigényelni, a NAV pedig a benyújtott kérelmet továbbítja az egyes külföldi visszatéríttetési tagállamok irányába.
A külföldi áfa visszaigénylés úgynevezett egyablakos rendszerének a lényege az egyszerűsítés. Ha ugyanis egy belföldi vállalkozás az Európai Unió olyan másik tagállamában szerez be terméket vagy szolgáltatást, ahol nem végez adóköteles gazdasági tevékenységet, de beszerzésekor az adott tagállami általános forgalmi adót felszámították, akkor a nélkül is visszakaphatja a számlán szereplő áfát, hogy a beszerzés országában regisztrálnia, adószámot igényelnie.
Tavaly szeptember 30-ig mintegy 25 ezer magyar áfa-visszatérítési kérelmet továbbított a NAV az érintett tagállamokhoz.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. szeptember 13.
Azok a civil szervezetek, akik igényt tartanak 2025-től az szja 1%-ára, és korábban nem regisztráltak, szeptember 30-ig még megtehetik.
Jelenleg több mint 33 ezer regisztrált civil kedvezményezettet tart nyilván a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Aki azonban még nem szerepel a regisztrált civil kedvezményezettek listáján, és 2025-ben szeretne a felajánlott szja 1%-ból részesülni, annak 2024. szeptember 30-ig elektronikusan kell benyújtania az úgynevezett 24EGYREG-nyomtatványt a NAV-hoz. A határidő jogvesztő, ezért különösen érdemes odafigyelni, mert a késedelem még igazolási kérelemmel sem menthető ki.
A 33 ezer már regisztrált kedvezményezettnek is célszerű felülvizsgálni, hogy adataikban történt-e változás. Így például azt, hogy a regisztráció során bejelentett bankszámlájuk él-e még. Erre a számlaszámra utal ugyanis a NAV. A változás bejelentését is a 24EGYREG-nyomtatványon lehet megtenni.
A civil szervezeteknek a szeptember 30-ai határidő nemcsak a regisztráció miatt fontos, hanem azért is, mert a regisztrációt követő rendelkezőévtől a felajánlott összeget a NAV szeptember 30-ig utalja át a civil kedvezményezetteknek. Idén szeptember 30-ig az adóhivatal a 2024. május 20-ig érvényesen felajánlott 1%-okat utalja át az érintetteknek. Ha a jogosultnak a kiutaláskor köztartozása van, akkor azt a NAV a felajánlott adóösszegből visszatartja, és a fennmaradó összeget utalja ki.
Az szja 1% fogadásához elengedhetetlen regisztrációhoz négy feltételnek kell megfelelnie a civil szervezetnek (egyesület, alapítvány, közalapítvány). Egyrészt közhasznú tevékenységet kell végeznie, és erről nyilatkoznia kell a regisztrációkor. Másrészt a civil szervezetet a bíróság legalább a rendelkezőnyilatkozat évét megelőző két évvel korábban nyilvántartásba kell, hogy vegye. Ez az idei regisztrációnál 2023. január 1-je előtti nyilvántartásba vételt jelent. A civil szervezetre vonatkozó további két feltétel az, hogy a székhelye belföldön legyen, és az, hogy az alapszabályában, alapító okiratában foglaltaknak megfelelően közvetlen politikai tevékenységet ne folytasson, pártoktól független legyen, és azoknak anyagi támogatást ne nyújtson.
Mindezeken felül az szja 1%-ra jogosult lehet a könyvtári, levéltári, múzeumi, egyéb kulturális, illetve alkotó- vagy előadó-művészeti tevékenységet folytató szervezet, amely a rendelkezőnyilatkozat évének első napja előtti 3 év valamelyikében a helyi önkormányzattól, az országos, illetve a helyi kisebbségi önkormányzattól vagy a központi költségvetésből egyedi támogatásban részesült, és nem tartozik az előző kategóriákba.
Az érintetteknek érdemes átnézni a NAV honlapján a 26-os számú információs füzetet, amely itt érhető el: https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/nezzen-utana/inf_fuz/informacios-fuzetek—2024
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. július 25.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a rendelkezésre álló adatbázisok, adatszolgáltatások és beszámolók alapján, több szempontból vizsgálja a gazdaság szereplőit. A Győr-Moson-Sopron vármegyei ellenőrök ezúttal cégek osztalékfizetéseit ellenőrizték.
A revizorok összevetették a cégek beszámolóit, a NAV rendszereinek adatait és vizsgálták a taggyűlési határozatokat is. Így azokat a vállalkozásokat ellenőrizék, amelyeknél felmerült, hogy az osztalék utáni személyi jövedelemadót nem fizették meg, vagy akik adózott eredményüket évek óta készpénzben mutatták be beszámolóikban. A vizsgálat célja az volt, hogy az adózók fizessék meg az évek óta halogatott, osztalék utáni szja-t, és hogy a házipénztárak pénzkészletének adminisztrációja is valós legyen.
Az összetett, számos adaton alapuló kiválasztás elérte célját, az adózók önkéntes jogkövetését. A vizsgált vállalkozások összesen 216 millió forintnyi osztalékot vallottak be, és a NAV-vizsgálat további 223 millió forint nettó adókülönbözetet is megállapított. A magas készpénzállományú adózók közül hat cég még a vizsgálat alatt összesen 179 millió forintnyi osztalékot fizetett a tagoknak, három vállalkozás pedig rendezte a házipénztárban kimutatott összegek nyilvántartását. A revízió számos szabálytalanságot tárt fel a készpénzes tételek bizonylatolásával és rögzítésével kapcsolatban is.
Az ellenőrzéssorozat nemcsak a kézzelfogható eredményei miatt volt sikeres: a könyvelők körében is híre ment. A cégeknek könyvelő szakemberek szintén a jogkövetés fontosságára hívták fel ügyfeleik figyelmét.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. július 1.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) eÁFA-rendszerében már benyújthatók az újfajta bevallási lehetőséggel beadott bevallások önellenőrzései mind a webes felületen, mind a gép-gép kapcsolaton keresztül.
A NAV folyamatosan dolgozik a 2024. január 1-jén indult eÁFA-rendszer finomhangolásán, és most a működésének második mérföldkövéhez érkezett: az alapbevallásokon túl már az eÁFA-rendszerben benyújtott bevallások önellenőrzése – valamint helyesbítése, illetve javítása – is lehetséges.
Az eÁFA-rendszer a webes felületen és gép-gép kapcsolaton keresztül is elérhető a felhasználóknak. Az alacsonyabb bizonylatszámmal rendelkező, belföldi ügyletekben érintett adózóknak a webes megoldás tekinthető ideálisnak, de ők is használhatnak gép-gép kapcsolatot. A gépi interfész használata a nagyobb bizonylatszámmal és bonyolultabb adózási döntésekkel érintett gazdálkodóknak ajánlott, mivel így a saját vállalati rendszerükben érhetik el a NAV-nál meglévő, tranzakcióalapú adatokat – online számlaadatok, online pénztárgépi adatok, importáfaadatok. Ezáltal saját rendszerükön belül kontrollálhatják a kész áfaanalitikát, adhatják be az áfabevallást és már az önellenőrzést is.
A gép-gép kapcsolatot választó gazdálkodóknak kedvezmények is járnak. Így, ha az önellenőrzést a gépi interfészes bevallás benyújtásától, de legkésőbb a bevallás esedékességétől számított tizenöt napon belül nyújtják be, nem kell önellenőrzési pótlékot fizetniük. Ezen kívül a megbízható minősítésű adózók áfabevallását az esedékességétől számított tizenöt napig csak akkor ellenőrizheti a NAV, ha súlyos szabálytalanságok feltételezhetők.
Az új funkciókkal változik az eÁFA webes felületének tartalma is, valamint a gép-gép kapcsolaton keresztül benyújtandó XML-séma is módosult. Ez utóbbiról az informatikai fejlesztéseket végzőket már korábban tájékoztatta a NAV az eÁFA GitHub felületén.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. május 29.
2024. május 9-től a NAV új digitális szolgáltatásaként, a NAV Ügyfélportálról (ÜPO) elektronikusan is lekérhető az igazolás az adóazonosító jelről.
Az adóazonosító jelről általában azért kérnek igazolást a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV), mert az adókártya megrongálódik vagy elvész, illetve névváltozás miatt új kártyára van szükség.
Az igazolás mint közokirat egyes ügyekben – például hitelfelvételnél – hatósági bizonyítványként, hatósági igazolványként helyettesíti az új adókártyát, amíg az meg nem érkezik. Ehhez teszi könnyebbé és gyorsabbá az ügyintézést az új funkció, mivel bárki néhány perc alatt hozzájuthat az elektronikus dokumentumhoz.
A lekérdezés – azonosítás után – az ÜPO-ba belépve indítható, a Saját adatok között a Bővebb információ gombra kattintva, Az adóazonosító jelről szóló igazolás igénylése menüpontban. Az igazolás elektronikusan hitelesített pdf-formátumban töltődik le eszközünkre, időbeli korlátok nélkül használható, és többször is lekérhető.
Az igazolást mindenki csak saját profiljából, önmagának töltheti le, képviselő ebben nem működhet közre, és senki nem kérhet ilyet képviseltjei nevében sem.
Az elektronikus változat mellett továbbra is megmarad a papíralapú, szárazbélyegzős igazolás az adóazonosító jelről, de mostantól egyszerűbb, kényelmesebb és gyorsabb az új digitális megoldást választani.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. május 28.
A foglalkoztatási adatok bármikor, néhány koppintással ellenőrizhetők a NAV-Mobilban, 2024 májusától pedig már push üzenetet is küld az alkalmazás a biztosítotti jogviszony változásairól. Így a felhasználók azonnal megtudhatják, ha munkáltatójuk akár közös megegyezéssel, akár egyoldalúan módosította a foglalkoztatásuk feltételeit.
A push üzeneteket minden azonosított felhasználó megkapja, aki nem tiltotta le az értesítéseket. Az üzenet – amely nem tartalmaz adótitkot – az okostelefon lezárt képernyőjén vagy az értesítéseknél jelenik meg, az egyéni beállításoktól függően. Az üzenetre koppintva az élő jogviszonyok a NAV-Mobil Foglalkoztatási adatok menüpontjában, a már lezárt jogviszonyok pedig a NAV Ügyfélportálján ellenőrizhetők.
Az app üzenetet küld a biztosítotti jogviszonyt érintő új bejelentésről, változásról, törlésről, szünetelésről és zárásról. Nem jön azonban értesítés a saját bejelentésekről (önfoglalkoztatás, külföldi foglalkoztató helyett teljesített bejelentés), a foglalkoztató visszamenőleges jogviszonybejelentéseiről, a hibás vagy még feldolgozatlan bejelentésekről, illetve akkor sem, ha a felhasználó a NAV-Mobil értesítéseit szünetelteti.
A NAV-Mobil legfrissebb verziójában az értesítési beállítás automatikus, de a szolgáltatás a Beállítások menüpontban a Foglalkoztatási adatok kapcsoló átállításával természetesen bármikor letiltható és engedélyezhető.
A Google Play és az App Store alkalmazásáruházakból is letölthető NAV-Mobil ezen kívül számos más funkciót is tartalmaz, lekérdezhető benne az adószámla, egyszerűen befizethető a gépjárműadó, ellenőrizhetők az üzleti partnerek adatai, és sok más hasznos információval, kalkulátorral, adatbázissal támogatja az adózást.
A foglalkoztatási adatok lekérdezését lépésről lépésre tájékoztató segíti.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. március 06.
Már évek óta külön kérés nélkül készíti el a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) több millió ember személyijövedelemadó-bevallási tervezetét. A folyamat automatikus, nem kell a kedvezményekre jogosító vagy a munkáltatói, kifizetői igazolásokat beküldeni a NAV-hoz, azokat csak meg kell őrizni az öt éves elévülési idő végéig.
Bárki, aki KAÜ-azonosítóval (ügyfélkapu, elektronikus személyi igazolvány, telefonos azonosítás, arcképes azonosítás) rendelkezik, március 15-étől megnézheti saját adóbevallási tervezetét a NAV eSZJA-oldalán vagy Ügyfélportálján.
A NAV bevallási tervezete csak azokat az adatokat tartalmazza, amelyek rendelkezésére állnak a munkáltatók és kifizetők bevallásai, adatszolgáltatása révén. Ha a magánszemély jogosult valamelyik adókedvezményre (pl. 25 év alatti fiatalok kedvezménye, súlyos fogyatékosság kedvezménye, családi kedvezmény), de év közben nem kérte a munkáltatótól, kifizetőtől annak érvényesítését, akkor azzal kiegészítheti a tervezetet. A tervezetet okvetlenül ki kell egészíteni az olyan jövedelmekkel és azok adójával, amelyekről a tervezet nem tartalmaz adatot, ugyanakkor a magánszemély információval rendelkezik róla. Ilyen lehet például az ingatlanbérbeadás jövedelme, az ingó- és ingatlanértékesítés, vagy a tőzsdei ügyletek jövedelme. Fontos tehát a tervezetet átnézni, és legkésőbb május 21-ig kiegészíteni, módosítani, ugyanis, ha valamilyen jövedelem nem kerül be a bevallásba, akkor az adóellenőrzéskor nemcsak a be nem vallott jövedelem utáni adót kell megfizetni, hanem az adóhiány miatt az adóbírságot és a késedelmi pótlékot is.
A KAÜ-azonosítók közül ügyfélkaput nyitni bármelyik kormányablakban lehet, akár előzetes időpontfoglalással pedig a NAV ügyfélszolgálatain is elérhető a szolgáltatás. Az arcképes azonosítás az elektronikus személyi igazolvánnyal online regisztráció után érhető el.
Akinek nincs KAÜ-azonosítója, március 18-áig, adóazonosító jele és születési dátuma megadásával többféle módon is kérheti a tervezet postázását:
Aki telefonon vagy személyesen szeretne segítséget kérni a NAV-tól a bevallása elkészítéséhez, annak ehhez szüksége lesz a munkáltatói, kifizetői és a kedvezményekről szóló igazolásaira.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. március 01.
Mától az adóhivatal általános tájékoztatási tevékenységét a NAV, országos illetékességgel működő Tájékoztatási Igazgatósága látja el. Ügyfeleink továbbra is a megszokott csatornákon kérhetnek segítséget adózási kérdésekben.
A szervezeti változást az átláthatóbb működés és a még hatékonyabb munkaszervezés indokolta. A jövőben a NAV Infóvonalának általános információs szolgáltatását, valamint a nem egyedi ügyekhez kapcsolódó kérdések megválaszolását az országos illetékességgel működő Tájékoztatási Igazgatóság látja el.
Ügyfeleink, kérdéseikkel továbbra is a megszokott módokon: a 1819-es telefonszámon, a NAV honlapjának e-mail-küldő felületén, továbbá e-Papíron, valamint postán, a 1374 Budapest, Pf. 565 címre küldött levélben fordulhatnak hivatalunkhoz.
Célunk, hogy szolgáltatásainkat folyamatosan fejlesztve továbbra is hatékonyan és magas színvonalon támogassuk ügyfeleinket.
A kényelmes ügyintézéshez érdemes felkeresni a NAV online szolgáltatásait.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. február 13.
Az eÁFA-rendszerben 2024. február 1. óta akár webes felületen, akár gép-gép kapcsolaton keresztül is benyújtható az áfabevallás. Az adóhivatali adatokra épülő szolgáltatáscsomag minden vállalkozás számára előnyös megoldást kínál az adókötelezettség gyors és pontos teljesítésére. A korábbinál kevesebb adminisztráción túl képes kiszolgálni a vállalkozások ügyviteli rendszerének adatigényét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új, elektronikus áfarendszere.
Az eÁFA-szolgáltatásban elérhető adatok kiegészíthetők, és a rendszerbe az adózói döntések is beilleszthetők. A havi bevallók 2024. február 20-ig, a negyedévesek 2024. április 22-ig, az éves bevallók pedig 2025-ben nyújthatják be először bevallásukat az eÁFA-ban. A NAV, ahogy eddig is, úgy továbbra is számít a felhasználók észrevételeire, hogy a gyakorlatban felszínre kerülő igények alapján finomítsa az eÁFA szolgáltatásait.
Az eÁFA legfontosabb funkciói közé tartozik a forrásadatok letöltése, szerkesztése, a bevallás tervezetének elkészítése a webes felületen, a bevallás előellenőrzése és beadása, valamint a gép-gép kapcsolatot használók számára az adateltérésekre figyelmeztető üzenet. Az eÁFA-val a NAV sztenderd adókódokat vezetett be. Ezek és az ezeknek megfelelő beszédes adókódok meghatározzák a bizonylat tételeihez kötődő bevallási sorokat. Lényeges előny, hogy azoknak az áfaalanyoknak, akik a bevallásukat az eÁFA-ban intézik, nem kell M-lapon is adatot szolgáltatniuk.
Az eÁFA webes felületét azok használhatják, akik egy adott bevallási időszakban összesen 100 ezernél kevesebb számlát kezelnek, ennél több bizonylat esetén a rendszer használata gép-gép kapcsolaton keresztül biztosított. Természetesen utóbbi akkor is választható, ha a kezelt számlák darabszáma nem éri el a 100 ezret, de az adott vállalkozásnak ez a forma az előnyösebb.
A 2023. december 31. utáni adómegállapítási időszakokra február 1-jétől tehát háromfélképpen is beadható az áfabevallás: az eÁFA-ban gép-gép kapcsolaton keresztül, az eÁFA webes felületén, és ÁNYK-nyomtatványon. Ha valaki ugyanarra az időszakra több módon is beadja bevallását, a NAV az elsőként benyújtottat veszi figyelembe.
További részletek olvashatók honlapunkon, valamint az eÁFA-t bemutató rövid film is hasznos információkkal szolgál.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. január 29.
Február közepéig mindenki megkapja a tavalyi jövedelme és az önkéntes pénztári, nyugdíj-előtakarékossági vagy nyugdíjbiztosítási befizetései után a munkáltatói, kifizetői és pénztári igazolásokat. Ezek alapján ellenőrizhető az szja-bevallási tervezet és a pénztárakba befizetett összegek után járó adó-visszatérítés összege. Az igazolásokat nem kell beküldeni a NAV-hoz, azokat az elévülési idő végéig meg kell őrizni.
Ha valakinek még nincs ügyfélkapu-hozzáférése, elektronikusan (elektronikus személyazonosító igazolvánnyal) vagy a NAV ügyfélszolgálatain és a kormányablakokban pár perc alatt regisztrálhat.
Akinek nincs KAÜ-azonosítója, március 18-áig, adóazonosító jele és születési dátuma megadásával többféle módon is kérheti a tervezet postázását:
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2024. január 24.
A személyi kedvezmény a személyi jövedelemadó összevont adóalapjából vehető igénybe. A háziorvosoknak, szakorvosoknak, a tavaly kiállított személyi kedvezményre jogosító igazolásokról 2024. január 31-éig kell elektronikusan adatot szolgáltatniuk a NAV-nak. A személyi kedvezményre való jogosultságot alátámasztó orvosi igazolást a magánszemélyeknek nem kell beküldeniük a NAV-hoz, azt csupán meg kell őrizniük az elévülési idő végéig.
Személyi kedvezményre az jogosult, aki a súlyos fogyatékosságnak minősülő betegségekről szóló kormányrendeletben említett betegségben szenved és erről orvosi igazolással rendelkezik, továbbá aki rokkantsági járadékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, ilyenkor a jogosultságot az ellátásról szóló határozattal lehet igazolni. A személyi kedvezményhez szükséges orvosi igazolást szakambulancia, kórházi osztály szakorvosa, vagy az általuk készített orvosi dokumentáció alapján a háziorvos állíthatja ki.
Az orvosi igazolás kötelező tartalmi elemei:
Azoknak az orvosoknak, szakorvosoknak, akik személyi kedvezményre jogosító igazolást állítottak ki 2023-ban, adatot kell szolgáltatniuk 2024. január 31-ig. Az adatszolgáltatáshoz szükséges K51-es nyomtatvány a NAV honlapjáról letölthető, és kizárólag elektronikusan nyújtható be.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. december 15.
Tipikus hibának számít, hogy a számlabefogadók a sztornózott számlák miatt keletkező, fizetendő adót nem veszik figyelembe, de az is sokaknál okoz problémát, hogy az ilyen sztornószámlák helytelenül szerepelnek az áfabevallásban.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóságán az Online Számla rendszer adatai alapján választották ki azokat az adózókat, akiknek egy adott hónapban sztornószámlát vagy módosító számlát állítottak ki, de az nem szerepelt bevallásukban, sőt az eredeti, érvénytelenített számla adótartalmát levonásba helyezték.
A NAV az eltérésekről tájékoztatta a vállalkozásokat nyilvántartásaik felülvizsgálatát kérve. A legtöbben visszajelzés nélkül helyesbítettek, illetve önrevízióval módosították áfabevallásukat, mások a NAV-val egyeztetve javították a hibát. Ennek nyomán öt adózó összesen tizenkétmillió forint kötelezettségnövekedést vallott be.
A NAV az Online Számla rendszer adatai mellett felhasználja korábbi elemzései és az úgynevezett desk audit vizsgálatok tapasztalatait is, hogy kiszűrje az adóbevallási folyamat tipikus problémáit, és azokról a vállalkozásokat tájékoztatja.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. december 9.
A röszkei határátkelőhely teherforgalmi terminálját már két sávon is meg lehet közelíteni, így az Európai Unió területére a 24 óra alatt belépő kamionok száma folyamatosan emelkedik. A beléptetést Magyarországra a Rendőrség, a mérlegelést a Magyar Közút párhuzamosan, egyszerre két sávon végzi, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársai pedig két röntgen segítségével ellenőrzik a járműveket.
A hatóságok rendelkezésére áll minden erőforrás, ami a nemrégiben átadott, második beléptető teherforgalmi sáv kiszolgálásához szükséges, beleértve a közelgő ünnepi időszakot is. Ha a szerb oldalról éjjel és nappal is ütemesen érkeznek a járművek, akkor a jelenlegi 600-650 kamionnál is többet fogadhatnak naponta. A várakozási idő csökkentését, az ellátási lánc folyamatosságát, a határt átlépő kamionok számának növelését a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt prioritásként kezeli.
A határátlépés időtartama függ a fuvarozóktól is, mivel az egyes vámeljárások időszükséglete eltérő. A szabadforgalomba bocsátás a leginkább időigényes eljárás, ezért azt célszerű a NAV belterületi igazgatóságain kezdeményezni, hogy gyorsabb legyen a határátlépés. Az árutovábbítási eljárást pedig – a T‑okmány pontos kitöltésével – érdemes már az indulási hely szerinti vámhatóságnál kezdeményezni, így a határon tovább csökkenthető a várakozási idő. Az árutovábbítási eljárás melletti beléptetés ugyanis úgy a leggyorsabb, ha azt a Tranzit Egyezmény valamely másik tagállamában – például Szerbiában – megindították.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. december 1.
2023. december 1-jétől – az uniós vámjogi elvárásoknak megfelelve – a harmadik országokból érkező importszállítmányok vámkezelését egy új, még modernebb és biztonságosabb informatikai rendszer segíti. Az eVÁM AIS képes az egyre növekvő külkereskedelmi áruforgalom megbízható kezelésére és hatékonyabb ellenőrzésére. December 1-jétől importeljárás kizárólag az új rendszerben kezdeményezhető.
Az eVÁM AIS-t a kiscsomagos e-kereskedelmi forgalom kezelésére kifejlesztett, nagy adattömeget kezelő eVÁM alapjain alakította ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Az eVÁM-ot a 22 euró alatti, kis értékű e-kereskedelmi küldemények áfamentességének megszűnése hívta életre, 2021. július 1. óta ugyanis az Európai Unió területére érkező e-kereskedelmi küldeményekről is – EU által kialakított – csökkentett adattartalmú vám-árunyilatkozatot kell benyújtani a vámhatósághoz. Az eVÁM sikerét jelzi, hogy az indulása óta több mint 120 millió ilyen nyilatkozatot dolgozott fel, ezzel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország az e-kereskedelmi forgalom közép-európai elosztóközpontja legyen.
A rendszer sikeressége és az uniós vámjogszabályok új rendelkezésein alapuló fejlesztési kötelezettség alapján a NAV úgy döntött, hogy valamennyi importszállítmány vámkezelését ebbe a modern informatikai környezetbe helyezi. A hazai vámügyi szövetségekkel és vámszoftverházakkal közösen végzett tesztelés után a 2004 óta működő CDPS-t (Customs Declaration Processing System) 2023. december 1-jétől teljeskörűen felváltja az új nemzeti importrendszer, az eVÁM AIS (Automatic Import System). Ez hozzájárul a gazdasági folyamatok gyorsításához, és tovább élénkíti a külkereskedelemet úgy, hogy az államkasszát illető közterhek beszedése zavartalan marad.
Az átállás a piaci szereplők és szövetségek bevonásával 2023. november 1-jén kezdődött meg, és 2023. november 30-án sikeresen zárult. Az új rendszer bevezetése ütemezetten, zökkenőmentesen, a kereskedelmi folyamatok zavartalanságának biztosításával valósult meg. A külkereskedelmi folyamatok felügyeletét és ellenőrzését 19 éven át szolgáló CDPS-t a NAV lekapcsolta, így 2023. december 1-jétől importeljárás kizárólag az eVÁM AIS-rendszerben kezdeményezhető.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. november 21.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egy építőipari vállalkozás áfabevallásai és az Online Számla rendszerben érkező adatok között eltérést talált. Ennek nyomán jogkövetési vizsgálat indult, ami igazolta azt, hogy két számla is kimaradt a bevallásból.
A NAV folyamatosan elemzi a gazdasági társaságok áfabevallásait és számlaadatait. Ezek az információk alapvető elemei a kockázatelemzésnek, és az ellenőrzési folyamatoknak. Az online számlainformációk, mint kontrolladatok segítenek abban, hogy célzottan, az állam bevételeire kockázatot jelentő adózókat keresse fel a hivatal.
Így választották ki a NAV ellenőrei azt a Csongrád-Csanád vármegyei társaságot is, amely az Online Számla rendszerben látható számlaadatokhoz tartozó számlák közül kettőt nem szerepeltetett az adott havi áfabevallásaiban. Ez az eltérés 46 millió forinttal kevesebb költségvetési bevételt jelentett a jogszerűen befizetendő áfához képest.
Az építőipari társaságot egyébként megbízható adózóként tartotta számon a NAV, így feltételezhetően az eltérést nem szándékos mulasztás okozta. Ezt igazolta, hogy az adózó azonnali önellenőrzéssel, és a hiányzó milliók befizetésével reagált a hivatal jelzésére.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. november 13.
A héten kezdődik a 16. Fiatal Vállalkozók Hete Karrier és Üzleti Show, melynek egyik kiemelt partnere a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Egy hétig, az ország tíz városában látogathatók különböző, gazdasági témájú előadások és konferenciák, ismert vállalkozók és nagy márkák menedzsereinek közreműködésével. A hét záróeseményén, az Országos Fiatal Vállalkozói Díj átadóján a NAV Pénzügyőr Zenekara ad koncertet.
A Fiatal Vállalkozók Hete évente, országszerte immár másfél évtizede inspirálja fiatalok ezreit, hogy vállalkozást alapítsanak, vagy fellendíthessék karrierjüket. Mondhatni, hogy ez az esemény jelentős szerepet játszik Magyarország gazdasági szereplőinek utánpótlásában.
Az idei rendezvénysorozat minden eddiginél több helyszínen várja az érdeklődőket: Budapesten, Győrben, Zalaegerszegen, Pécsett, Szolnokon, Békéscsabán, Nyíregyházán, Debrecenben, Miskolcon és Székesfehérváron. A részvételhez regisztrálni kell, de részvételi díjat nem kell fizetni.
A résztvevők több helyszínen találkozhatnak a NAV kollégáival és előadóival, tájékozódhatnak többek között a NAV Mentor Programjáról. A budapesti központi helyszínen a NAV szóvivője, dr. Kis Péter András vezeti az izgalmasnak ígérkező kerekasztal-beszélgetést a márkaépítésről.
A NAV évek óta partnere az eseménynek és folyamatosan fejleszti a vállalkozók támogatását, tájékozódását segítő csatornáit.
Ez alkalommal is a legismertebb márkák tulajdonosai és vezetői fognak össze, hogy inspirációval és tudással segíthessék a magyar fiatalokat. Az előadók és partnerek maguk teszik lehetővé, hogy az egész országban ingyenes lehessen a program az érdeklődők számára. A NAV partnerségének nem titkolt célja az adótudatosság erősítése és a jogszerű közteherviselés támogatása a fiatalok körében. Idén, ráadásul a Pénzügyőr Zenekar koncertjével egy értékes kulturális hagyományt mutat be a közönségnek a hivatal.
Az országos rendezvénysorozat programja és a regisztráció is elérhető a www.fiatalvallalkozokhete.hu oldalon, ahol az érdeklődők kedvükre válogathatnak a Karrier és Üzleti Show széles programkínálatából.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. szeptember 21.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) október végéig folyamatosan végzi az adószámla-értesítők kiküldését a magánszemély és egyéni vállalkozói ügyfeleinek. Akiknek van ügyfélkapus elérhetősége, azok a tárhelyen, akiknek nincs, azok a postaládájukban kereshetik a dokumentumot.
Adószámla-egyenlegéről csak az kap értesítést, akinek ötezer forintnál több tartozása vagy ezer forintnál több túlfizetése van, vagy 2022-re késedelmi pótléka keletkezett. Országosan mintegy kétmillióan kapnak postán adószámla-értesítőt vagy várhatják az elektronikus értesítést.
Akinek ugyanis van KAÜ-azonosítása (ügyfélkapu, e-személyi igazolvány, arcképes videós azonosítás, telefonos azonosítás), az elektronikus tárhelyére (https://tarhely.gov.hu) kapja az adószámlájával kapcsolatos tájékoztatót, melyről e-mail-értesítés érkezik a regisztrációkor megadott címre. Ilyenkor érdemes minél előbb megnyitni a tárhelyet, mivel a beérkezett üzenetek harminc nap elteltével automatikusan törlődnek a felületről, kivéve, ha azokat a megnyitás után a tartós tárba helyezik. Ha valaki nem nézte meg a tárhelyére érkezett üzenetet, de az e-mail-értesítésben látja, hogy folyószámla-rendezés kapcsán küldött üzenetet a NAV, akkor adószámla-egyenlegét az Ügyfélportálon is lekérdezheti. A NAV honlapján elérhető „Adószámla-lekérdezési útmutató” címmel egy részletes útmutató, ami lépésről lépésre bemutatja a lekérdezés menetét.
Akinek tartozása van, az legegyszerűbben (banki költségek nélkül) az Ügyfélportálon fizetheti meg az összeget. Ehhez be kell lépni a portálra, majd a kezdőoldalon található adószámla egyenlegnél a Bővebb információra kattintva kell lekérdezni az adószámlát és a „Hátralék rendezés” gombbal már indítható is a fizetés. Az összeg emellett rendezhető még banki átutalással (közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet), csekken vagy akár a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával. Csekket igényelni a legegyszerűbben a 1819-es ingyenesen hívható NAV Infóvonalon lehet a 3-as menüpontban.
A túlfizetés kiutalása vagy tartozásra átvezetése az Átvezetési és kiutalási kérelem (ATVUT17) elnevezésű űrlapon kérhető. Az űrlap legegyszerűbben szintén az Ügyfélportálról érhető el, az adószámla lekérdezése után, a „Túlfizetés rendezés” gombbal, külön segédprogram telepítése nélkül, bármilyen okoseszközről, akár mobiltelefonról is.
Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez, általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon. Konkrét ügyek intézéséhez mindössze ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges. Ügyfél-azonosító szám legegyszerűbben az ONYA-ban igényelhető a TEL-nyomtatványon, ennek menetéről szintén elérhető a NAV honlapján egy részletes útmutató.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. szeptember 06.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a vállalkozások működése során felmerülő kérdések megválaszolása érdekében összegyűjtötte a gyakran ismételt kérdéseket. Az összefoglalóban az általános kérdéseken túl, a kötelezően benyújtandó dokumentumok kitöltését és benyújtásának módját ismertetik, továbbá tájékoztatást adnak az ellátandó feladatokról.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. augusztus 25.
2023. július 15. óta a tevékenységét szüneteltető egyéni vállalkozónak, ügyvédnek, szabadalmi ügyvivőnek, valamint közjegyzőnek nem kell soron kívül, hanem elegendő a teljes bevallási időszak végén benyújtania bevallását a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV).
Továbbá az Áfabevallással és a Szocho- és járulékbevallással kapcsolatban a NAV közleményből ide kattintva tájékozódhat, amelyet csatoltan is megküldök szíves tájékoztatásul.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. augusztus 25.
A számla, nyugta kibocsátásának alapvető szabályai – 2023
Az általános forgalmi adó alanyainak a termékértékesítéseikről, szolgáltatásnyújtásaikról bizonylatot kell kibocsátaniuk. Ebben az információs füzetben ennek az alapvető szabályait ismertetjük. A figyelembe veendő előírásokat az általános forgalmi adóról szóló törvény (a továbbiakban: Áfa tv.), valamint az e törvény alapján kiadott rendeletek tartalmazzák.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. augusztus 23.
A gazdasági életből távozó vállalkozásokat következetesen ellenőrzi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), így került a látókörébe az a mezőgazdasági vállalkozás is, amelynél először végelszámolás, majd felszámolás zajlott.
Az adóhatósági ellenőrzés a vállalkozás felszámolásának kezdetén indult, és a korábbi tevékenységre, így a végelszámolásra is vonatkozott. A felszámolásra azért került sor, mert a kijelölt végelszámoló szerint a vállalkozásnak nem volt elegendő vagyona ahhoz, hogy hitelezőit kifizethesse.
A revízió több szabálytalanságot is feltárt. Elsőként azt, hogy a végelszámoló több tízmillió forint értékű terméket selejtezett le szavatossági hiba miatt, miközben ezeket a termékeket közvetlenül a végelszámolás előtt szerezte be. Emellett a vállalkozás papíron tárolt terményéből több tonnányi hiányzott, amit a végelszámoló selejtezési jegyzőkönyvvel igyekezett leplezni. Egyértelművé vált, hogy a hiányzó árut számla nélkül eladták a végelszámoláskor, és a bevételt eltüntették a hitelezők elől. Az ellenőrzés arra is rávilágított, hogy a felszámoló azonos a korábbi végelszámolóval.
A revízió megállapításai alapján a NAV a végelszámoló, egyben felszámoló felmentését kérte a bíróságnál, és az okozott 74 millió forint kár megtérítésére pert indított ellene. A bíróság megállapította, hogy mint a hitelezői érdekek őrének, felelnie kell a szabályok megsértéséből bekövetkezett kárért. Tekintve, hogy a felszámoló szervezetek tekintélyes felelősségbiztosítással rendelkeznek, a csalárd módon okozott kár megtérítése nem jelent nehézséget.
Az eset jól példázza az adóhatóság ellenőrzéseinek társadalmi hasznosságát, hiszen az nem csupán az arányos és igazságos közteherviselést célozza, hanem a jóhiszemű hitelezők érdekeit is védi.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. augusztus 3.
Mégis jó üzletnek bizonyult a webáruházi édességbolt, de erre csak akkor jött rá a gazdálkodó, amikor a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is „ránézett a számokra”.
Egy vállalkozás külföldről vásárolt egyebek közt édességet és kávét, majd webáruházon keresztül kínálta az árut, ám jövedelmet alig vallott be. A NAV munkatársai próbavásárlásként rendeltek néhány árucikket, hogy kiderüljön, mi lehet ennek az oka
A vizsgálat során, a telephelyén is meglátogatták az ellenőrök és IT-szakértők a gazdálkodót. A számítógépről a helyszínen lementett információkat, banki adatokat, EKÁER-bejelentéseket, online számlaadatokat, és a futárszolgálat adatait is ellenőrizték és összevetették a revizorok. Mielőtt azonban megszülettek volna az ellenőrzés megállapításai, a társaság jelezte, hogy módosítani szeretné a bevallásait.
Mivel az önellenőrzéssel javított adatok megegyeztek a NAV ellenőrzésében feltárt összegekkel, az eljárás folytatására már nem volt szükség. Több mint 20 millió forintot fizetett a kereskedő az állami költségvetésbe.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. július 27.
Merész vállalkozásra szánta el magát az a debreceni társaság, amelyik a megalakulása utáni első áfabevallásában egymilliárd forintot igényelt vissza.
Az első ránézésre is kockázatosnak tűnő áfabevallás nyomán az online adatforrásokból érkezett információkat elemezték a NAV munkatársai. Mint kiderült, a visszaigénylés alapjául szolgáló, reklámügynöki szolgáltatásról szóló számlákat egy szintén frissen alakult társaság bocsátotta ki. Ezt a céget ugyanaz a személy ugyanazon a napon alapította, mint a visszaigénylő, debreceni társaságot.
A kapcsolt vállalkozásoknál elrendelt ellenőrzésekből kiderült, hogy az összesen több mint négymilliárd forint értékű szolgáltatás áfáját – amit az adózó visszaigényelt – a számlakibocsátó nem fizette be a költségvetésbe.
Az ügylet részleteihez hozzátartozik, hogy a négymilliárdos szolgáltatás húsz 3-3 perces, összesen néhány százezer forintot érő videó megvételében merült ki. Másfelől az üzlet pénzügyi fedezetének meglétét ukrán lakcímű személyekkel kötött, tízmilliárd forintot meghaladó, készpénzben teljesített kölcsönszerződéssel igazolták. A vizsgált társaság képviselője azt állította, hogy a kölcsönszerződések, átvételi bizonylatok itt készültek, a revizorok azonban megállapították, hogy az állítólagos kölcsönadók nem jártak Magyarországon, az említett összegek nem cseréltek gazdát.
A feltárt tények bizonyították, hogy a társaságok valós gazdasági tevékenységet nem végeztek, létrehozásuk célja kizárólag a gyors pénzszerzés volt. Ezt azonban a NAV munkatársai meghiúsították, a visszaigényelt több mint egymilliárd forintot a hivatal nem utalta ki, jogkövetkezményként 200 százalékos adóbírságot szabott ki és büntetőfeljelentést kezdeményezett.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. július 25.
Csodák nincsenek, tartja a mondás, mely egy külföldről üzemeltetett webáruház esetén is igaznak bizonyult. Ha egy interneten rendelt áru sokkal olcsóbb, mint a versenytársak kínálatában, azzal az árucikkel feltehetően valami nem stimmel. A NAV Kiemelt Adó- és Vámigazgatóságának ellenőrei utánajártak egy Szlovéniában üzemeltetett webshop feltűnően alacsony árak mögötti „üzletfilozófiájának”.
A külföldi webáruházak célzott vizsgálatára létrejött Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály revizorai egy Szlovéniából működtetett virtuális áruház gyakorlatának jártak utána. Az elektronikai- és ruházati termékeket, szépségápolási cikkeket árusító webshop magyar vevőknek szállított termékeket. A jelentős hazai forgalmú cég hatalmas árengedményekkel reklámozta magát az interneten, azt azonban nem verte nagydobra, hogy a kedvező árakat milyen módszerrel sikerült elérni.
Az előzetes kockázatelemzés és a futárszolgálatok adatai alapján rendelték el a vizsgálatot, amibe a revizorok a szlovén adóhatóságot is bevonták, hogy feltárják a belföldi ügyletek összes körülményét. Mikor összeállt a mozaik, egyértelműen kiderült, hogy az a versenytársakénál alacsonyabb árhoz nagyban hozzájárult a magyarországi adófizetés kikerülése, a bevételek eltitkolása. Tehát a nagy leértékelés hátterében az illegálisan csökkentett költségek álltak, a be nem fizetett áfa adta az árcsökkentés mozgásterét. Ez nem csupán a költségvetésnek okozott kárt, hanem jelentős versenyhátrányba hozta a jogszerűen működő, tisztességesen adózó hazai cégeket is.
Az ellenőrzés végén szembesítették az adózót a bizonyítékokkal és azzal, hogy a legjobb megoldás az áfabevallások visszamenőleges teljesítése, és a 210 millió forint áfa megfizetése, amiket az adózó ellenvetés nélkül meg is tett.
Az internetes kereskedelem előretörésével a NAV is lépést tart, és kiemelt figyelmet fordít az olyan webáruházak kockázatelemzésére és ellenőrzésére, amelyek feltételezhetően nem tesznek eleget adófizetési kötelezettségüknek. A jövőben is nagy eséllyel számíthatnak ellenőrzésre azok, akik az adófizetés elmulasztásával jutnak jogosulatlan ár- és versenyelőnyhöz a tisztességesen adózó, alkalmazottaikat szabályosan foglalkoztató hazai cégekkel szemben.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. július 19.
Százmilliós nagyságrendű forgalma ellenére épphogy nyereséges volt az a gazdasági társaság, amely három városban is árulta portékáit: ruhaneműket, lábbeliket, táskát, szatyrot, ágyneműt, konyhai kiegészítőket, tisztítószereket, szépségápolási cikkeket, irodaszereket.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kockázatelemzői és revizorai elemezték a cég bevallásait, és a hivatalhoz automatikusan érkező adatokat. Kiderült, hogy egy éven belül 26 szállító összesen 78 számlát állított ki a kereskedőnek. A szállítók néhány naponta váltogatták egymást, és az adatok azt igazolták, hogy a vizsgált társaságnak biztosan nem értékesíthették a leszámlázott termékeket.
Mivel a NAV a belföldi adóalanyok összes beszerzésének adatait ismeri, hamar kiderült, hogy a szállítók nem szereztek be olyan termékeket, amiket kiszámláztak, de még elemi működési költségeik sem voltak. Közülük sok társaság már korábbi hatósági eljárásokban is elérhetetlen volt, iratok, kereskedelmi infrastruktúra, alkalmazottak nélkül működött, és nem nyújtott be adóbevallásokat.
Egyértelműen kiderült, hogy a számlák fiktívek, beiktatásuk az áfa jogtalan elszámolására szolgált. A NAV, a költségvetést megillető bevételek védelmében úgynevezett ideiglenes biztosítási intézkedést rendelt el, aminek nyomán a társaság képviselője készpénzben fizette ki a végrehajtóknak a szabálytalanul levont áfa összegét. A szankciókkal együtt mintegy húszmillió forintot fizetett meg a cég.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. július 19.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) teljes egészében behajtotta egy áruház több mint 90 millió forintos tartozását, úgynevezett ideiglenes biztosítási intézkedést alkalmazva. Az üzlet tovább működhet, immár jogszerűen, betartva a törvényeket.
Már az előzetes kockázatelemzéskor egyértelművé vált, hogy egy távol-keleti áruház igencsak eltér a jogkövető magatartástól. Működésének első két évében nullás áfabevallásokat nyújtott be, tavaly pedig mindössze 16 ezer forint befizetendő adót vallott, miközben bruttó forgalma egy év alatt meghaladta az 500 millió forintot.
A tüzetesebb vizsgálat azt is kimutatta, hogy olyan cégektől kapott bizonylatokkal akarta levonásba helyezni állítólagos beszerzési kiadásait, amik nagy része nem működő, gazdasági tevékenységet ténylegesen nem végző társaság. Röviden: fiktív számlákat használt fel az áruház.
Miután ezek az adatok és tények már az ellenőrzés kezdetekor egyértelművé váltak, a megbízólevél kiküldésével együtt az úgynevezett ideiglenes biztosítási intézkedés mellett döntött a NAV. Ennek az eljárásnak az a lényege, hogy a költségvetést megillető bevételek védelmében előzetes végrehajtással megakadályozza a vagyon kivonását az eljárás alól a hivatal.
Ennek köszönhetően az adózó szinte azonnal megfizetett csaknem 60 millió forintot készpénzben, de a fennmaradó összeg biztosítására további, 80 millió forint becsértékű árukészletet is lefoglaltak a végrehajtók. Emellett lehetőséget biztosítottak az üzlet immár jogszerű működésére. Amikor a teljes tartozást megfizeti az áruház, a foglalást feloldja a NAV.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. július 14.
Nem egyeztek a tankolásokról párhuzamosan vezetett nyilvántartások egy fuvarozónál, akit a jövedékiadó-visszaigénylései miatt ellenőrzött a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Az elektronikusan rögzített adatok árulták el a szabálytalanságot.
A NAV munkatársai a kereskedelmi gázolaj jövedéki adójának nyilvántartását ellenőrizték a visszaigényelt adó kiutalása előtt egy nemzetközi fuvarozócégnél. Ehhez a benzinkutakon, és a fuvarozó saját üzemanyagtöltő állomásán történt tankolások adatait vizsgálták.
A cég saját töltőállomása forgalmáról elektronikus nyilvántartást vezetett, ami egy kontrollingszoftverrel értékelte az üzemanyag felhasználását, ezért az adatok vizsgálatába bevonták a szoftvert üzemeltető céget is. Mint kiderült, a rendszámok, időpontok és mennyiségek nem egyeztek azzal a nyilvántartással, ami alapján visszaigényelték a jövedéki adót.
A fuvarozó elfogadható magyarázattal nem tudott szolgálni, és a szabálytalanság miatt az elmúlt három év bevallásait utólag, önellenőrzéssel módosította. Az új bevallásokban már a valós adatok szerepeltek, így a cégnek végül 4,6 millió forintot kellett visszafizetnie az állami költségvetésbe.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 26.
A nyári munkát vállaló diákok a közteherviselés szempontjából felnőttnek számítanak. Bejelentésükre, adózásukra – a diákszövetkezeten keresztül vállalt munka kivételével – ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint más munkavállalókra. Sőt, esetükben igénybe vehető a 25 év alattiak kedvezménye is.
A diákok szülői engedéllyel 16 éves koruktól dolgozhatnak, de szünidőben már a 15 éves nappali tagozatos tanulók is vállalhatnak munkát. A munkavállaláshoz adóazonosító jelre van szükség, ezért ha a diák még nem rendelkezik vele, vagy elvesztette az adókártyáját, akkor azt a NAV-nál tudja igényelni a 23T34-es nyomtatványon. A nyomtatvány legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazással (ONYA) tölthető ki és küldhető be a NAV-hoz elektronikusan, akár okoseszközről is.
A munkavégzésről szóló megállapodás előtt célszerű a leendő munkáltatót ellenőrizni a NAV honlapján, az „Adatbázisok” rovatban, a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató cégeknél ugyanis kockázatos munkába állni.
A diákmunkával szerzett jövedelemre is érvényes a 25 év alatti fiatalok kedvezménye, miszerint az arra jogosult fiatalnak havi 499 952 forintig nem kell személyi jövedelemadót fizetnie. Ez az adóalapból levonható kedvezmény 2023-ban havonta maximum 74 993 forint adómegtakarítást jelent. A kedvezmény érvényesítését a fiatalnak nem kell kérnie, azt a munkáltató, rendszeres bevételt juttató kifizető a jogosultsági hónapokban automatikusan figyelembe veszi, kivéve, ha a fiatal nyilatkozatban kéri a kedvezmény részleges vagy teljes mellőzését.
A foglalkoztatónak az adóévi összes jövedelemről és a levont közterhekről igazolást kell kiállítania 2024. január 31-éig, amire a diáknak jövőre szüksége lesz a NAV által készített személyijövedelemadó-bevallási tervezet ellenőrzéséhez.
Munkaviszony esetében ragaszkodni kell az írásban megkötött – alapbért, munkakört, munkaviszony időtartamát, jellegét és a munkavégzés helyét tartalmazó – munkaszerződéshez, mely 18 éves kor alatt csak a törvényes képviselő hozzájárulásával érvényes. A munkaviszony alapján létrejött biztosítási jogviszonyt a munkáltatónak be kell jelentenie a NAV-hoz. A munkaszerződésben a felek megállapodhatnak havi, heti, napi vagy órabérben, vagy teljesítménybérben is, a diáknak azonban meg kell kapnia a minimálbért, ami napi 8 órás foglalkoztatásnál havonta bruttó 232 000 forint.
Ha a diákok egyszerűsített foglalkoztatás (alkalmi- vagy idénymunka) keretében dolgoznak, akkor ebben az esetben nem kötelező a szerződést írásba foglalni.
A diákok foglalkoztatásáról bővebb információ olvasható a 72. számú Információs füzetben.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 23.
Ha valaki külföldön dolgozik, utána kell járnia annak, hogy jövedelme után mely államban kell megfizetnie a közterheket. Mivel a nemzeti adóhatóságok megosztják egymással adataikat, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) is befutnak az információk a Magyarországon élők más országban szerzett, de Magyarországon adóköteles jövedelméről. Vizsgálat tárgya lehet, hogy az ilyen jövedelem után befizetik-e a magyar állam költségvetését megillető adót.
A külföldi adóhatóságok az adatküldés mellett külön jelzik a NAV-nak, ha Magyarországon adózó jövedelem szerepel adatbázisukban. Ilyen volt, amikor egy szerb-magyar kettős állampolgárral kapcsolatban küldtek értesítést, aki egy német anyavállalat dubai cégétől kapott jövedelmet Kínában végzett munkájáért. A 150 ezer eurós fizetést az illető szerbiai bankszámlájára utalták. A NAV ellenőrzéséből kiderült – az adatok, iratok, nyilatkozatok és a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmények alapján –, hogy a szóban forgó jövedelem után Magyarországon kell adózni. Így, az eljárás alatt egyébként együttműködő magánszemély megfizette a több mint 15 millió forint adót.
A témához kapcsolódó tudnivalók a NAV honlapján, az Információs füzetek sorozatban, a 4-es számú füzetben olvashatók. Információs füzetek – 2023 – Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu)
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 16.
Az Europol – az Európai Unió Szellemi Tulajdonvédelmi Hivatalának támogatása mellett – együttműködést kezdeményezett a hamisított ruházati termékek, lábbelik és kiegészítők illegális kereskedeleme ellen. A nemzetközi kötelezettségnek eleget téve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is csatlakozott a művelethez.
A több hónapon keresztül tartó akciósorozatban Magyarország mellett európai uniós tagállamok (Belgium, Bulgária, Ciprus, Franciaország, Görögország, Írország, Olaszország, Málta, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia és Spanyolország), valamint EU-n kívüli országok, Szerbia, Ukrajna és az Egyesült Királyság rendvédelmi és bűnüldöző hatóságai vettek részt. Nemzetközi szinten a mintegy 4 000 ellenőrzés eredményeként megközelítőleg 2 millió hamisított terméket, többek között ruházati termékeket és kiegészítőket, valamint lábbeliket foglaltak le a hatóságok. A hamisított áruk becsült összértéke 87 millió euró volt. A hatóságok 378 embert tartóztattak le a rajtaütések során.
A FAKESTAR elnevezésű műveletben Magyarországon a NAV pénzügyőrei összesen 21 jogsértést derítettek fel, melyek alkalmával több mint 26 ezer darab különféle árut foglaltak le. A budapesti helyszíneken a hamisítványok gyártásához szükséges nyomókliséket, hidraulikus és elektromos préseket, illetve nagy mennyiségű felvasalható, felvarrható címkéket is találtak. A felderítések során megállapított és a jogtulajdonosoknak okozott vagyoni hátrány több mint félmilliárd forint.
A NAV kiemelt figyelmet fordít a hamisítás elleni küzdelemre, amelyet a nemzetközi iránymutatásokkal összhangban visz véghez. A hatóság számára továbbra is prioritás a hamisított termékek kiszűrése, mert azok a vásárlókra nézve egészségi és minőségi kockázatot jelenthetnek, a gazdaság szereplőinek pedig jelentős károkat okoznak.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 15.
Nyaralás előtt adódhat a kérdés, hogy mi lehet az útipoggyászban, mennyi készpénzt, cigarettát, alkoholt, gyógyszert vagy akár gyümölcsöt lehet kivinni és behozni. Milyen engedélyeket kell beszerezni, ha például a házikedvenc sem marad otthon? Sok kellemetlenségtől, felesleges adminisztrációtól vagy pluszköltségtől óvhatja meg magát az utazó, ha ismeri a szabályokat. Íme, a legfontosabbak.
A szabályok közötti eligazodáshoz figyelembe kell venni az úti célt. Ugyanis az Európai Unió határain belüli, illetve azon kívüli utazásokra más-más szabályok vonatkoznak. Ha valaki az Európai Unió tagállamai között utazik, akkor, alapesetben a saját célra vagy ajándékba vásárolt termékek ki- és behozatalára nincsenek korlátozások. Vannak azonban olyan áruk – veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok, gyógyszerek, vadászfegyverek, alkohol és dohánytermékek, illetve a háziállat utaztatása –, amik korlátozáshoz, engedélyhez kötöttek.
Érdemes igazolást kérniük orvosuktól a folyamatos gyógyszeres kezelésben részesülőknek, mert csak a háziorvosuk által előírt mennyiségű gyógyszert vihetik magukkal tagállami utazásaikra. EU-n belül házikedvenc kizárólag olyan állatútlevéllel (pet passport) kísérheti gazdáját külföldre, amit az állat gazdájának lakóhelye szerint illetékes állatorvos állított ki.
Speciális szabályok vonatkoznak többek között a veszélyeztetett, vadon élő állat- és növényfajokra, azok élő és élettelen egyedeire, valamint a belőlük készült termékekre, ideértve a vadásztrófeát és a preparátumot is. Ezek behozatala és kivitele mind az unióban, mind harmadik országban alapvetően tilos, vagy engedélyhez kötött. Egyes ajándéktárgyként megvásárolható elefántcsont-, teknőspáncél- vagy egzotikus bőrtermékek engedély nélküli behozataláért természetvédelmi bírság, és akár hároméves szabadságvesztés is kiszabható!
Az EU-n belül a jövedéki termékek – például alkohol, cigaretta, üzemanyag – nem kereskedelmi célú szállításához magánszemélynek nem szükséges engedély, de mennyiségi korlátozás vonatkozhat rájuk. A nem kereskedelmi mennyiség megítélésénél határértéknek számít – de nem feltétlenül döntő szempont – például 800 szál cigaretta, 200 szál szivar, 110 liter sör vagy például 90 liter bor, pezsgő. Behozható és kivihető a magángépjárművek és motorkerékpárok gyári üzemanyagtartályaiban lévő üzemanyagon felül kannában, járművenként legfeljebb 10 liter üzemanyag. A mennyiségek mellett több egyéb feltétel határozhatja meg, hogy egy magánszemély saját felhasználására szolgálnak-e a poggyászban lévő jövedéki termékek. Ilyen például a birtokban tartás indoka, a szállítás módja, a termék jellege, és a termékről rendelkezésre álló dokumentumok: számla, blokk stb.
A behozatali szabályok szempontjából az sem mindegy, hogy az Unión kívülről mivel utazunk Magyarországra. 17 éves kor felett légi úton például 200 szál, egyéb úton 40 szál cigaretta, 16 liter sör, 4 liter bor hozható be vám- és adómentesen. Alkohol- és dohánytermék kivételével különféle áruk légi úton 430 euró, közúti és vasúti forgalomban 300 euró értékben hozhatók be vám- és adómentesen. 15 év alatti utasoknál – az utazás módjától függetlenül – 150 euró az értékhatár.
Ha úti célunk az EU-n kívülre esik, akkor a kivitelnél a célország jogszabályait is be kell tartani. Ezekről a szabályokról a magyarországi diplomáciai képviseletek adnak felvilágosítást.
A készpénzre is figyelni kell: minden olyan, az Európai Unió külső határait átlépő utas, akinél 10 000 euró vagy ennél több készpénz – akár különböző pénznemekben – vagy ennek megfelelő összértékű, készpénz-helyettesítő eszköz van, köteles azt írásban bejelenteni annál a vámhatóságnál, ahol az unió területére be- vagy onnan kilép. Az értékpapír, kötvény, részvény, utazási csekk mellett a legalább 90 százalékos aranytartalmú aranyérmék és a legalább 99,5 százalékos aranytartalmú aranyrudak, aranyrögök, aranyszemcsék is beleszámítanak az értékbe.
Általános forgalmi adó alól mentes a külföldi utas által vásárolt termék, ha azt személyi vagy útipoggyászának részeként az Európai Unió területéről kiviszi.
Utazással kapcsolatos bővebb információk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal oldalán találhatók, a 1819 NAV Infóvonalon kérhetők.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 15.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a GitHub felületén elérhetővé tette az eÁFA-rendszer gép-gép kapcsolathoz készített fejlesztői dokumentációit, valamint a hozzájuk tartozó XSD-sémákat, melyekről 2023. július 20-ig várja a felhasználók véleményét.
Részletek a NAV honlapján.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 14.
Újabb vállalkozás hibáit tárta fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a rendelkezésére álló adatok összehasonlításával: a vizsgált cég eredetileg 25 millió forinttal fizetett kevesebbet a költségvetésbe, de a hivatal jelzésére korrigálta az eltérést.
A vagyonvédelmi cég mintegy 50 fővel kevesebb dolgozót jelentett be a NAV-hoz, mint ahányan a társaság járulékbevallásban szerepeltek. Ez a biztosítottak bejelentésére szolgáló ’T1041-es bejelentőlapok és a bevallások adatainak összevetésekor derült ki. A NAV a probléma nyomán megvizsgálta a cég egyéb adózási előzményeit is, és az általános forgalmi adónál is hibát talált.
A vállalkozás, a hivatal vizsgálati eredményét nem vitatva, az eredetileg bevallott és befizetett adónál, illetve járulékoknál 25 millió forinttal több kötelezettséget állapított meg, és azt be is fizette a költségvetésbe.
A NAV „látja” a gazdálkodók különböző forrásból érkező adatait, és ha ezek eltérnek egymástól, az elemző rendszer a költségvetési bevételek kockázatát észleli. Ha valószínűsíthető, hogy inkább hibáról, és nem szándékos visszaélésről van szó, akkor a hivatal támogatja az adott céget az önellenőrzésben és a jogszerű gyakorlat betartásában.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 12.
Bulgáriából Belgiumba igyekezett az a bolgár sofőr, aki több száz liter alkoholt szállított a teherautója platóján, de a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyőrei megtalálták az italos kartonok közé rejtett csempészárut.
A pénzügyőrök az M5-ös sztrádán egy belga rendszámú teherautót ellenőriztek. A sofőr a fuvarlevél alapján élelmiszert, üdítőt és alkoholos italokat vitt. A körülmények mégis arra engedtek következtetni, hogy a szállítmánnyal akadhat valami probléma, ezért a járőrök a tételes átvizsgálás mellett döntöttek.
Az egyenruhások a több száz liter különféle alkoholtermék okmányait megfelelőnek találták, majd ezután néztek szét aprólékosabban a jármű rakterében is. Megérzésük beigazolódott, mint kiderült, a sofőr a rendben sorakozó élelmiszerek és üdítők kartonjai között próbált elbújtatni 4 350 doboz, bolgár zárjegyes cigarettát. Magáénak vallotta a dohányhalmot, de annak eredetét nem tudta igazolni.
A NAV munkatársai a mintegy 9 millió forint értékű füstölnivalót lefoglalták, és költségvetési csalás bűntett elkövetésének megalapozott gyanúja miatt eljárást indítottak. A jármű vezetője emellett megközelítőleg 13 millió forint jövedéki bírságra is számíthat.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 6.
Egy számla kétszeri felhasználása miatt jelzett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rendszere egy cipőmárka magyarországi képviseleténél. A javítás eredménye 13 millió forint adó önkéntes befizetése lett.
A NAV kockázatelemzési rendszere az egyik külföldi cipőmárka kizárólagos képviselőjénél mutatott eltérést a bevallott és az Online Számla rendszerbe érkezett adatok között. A jelentős összegű különbség okának kiderítésére a hivatal jogkövetési vizsgálatot indított, így derült ki, hogy egy beszerzési számlát kétszer is lekönyveltek. A társaság a hibát nem vitatta, haladéktalanul önellenőrzést nyújtott be, egyúttal befizette a több mint 13 millió forint tévesen levont áfát. A NAV ebben az esetben is elismerte a jogkövetési szándékot, a büntetést nem tartotta indokoltnak, az eljárást lezárta.
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Budapest, 2023. június 6.
Méretes dobozokban találtak 153 millió forint értékű hamis LEGO-játékot, szabadidőruhákat és partiszetteket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársai egy bolgár rendszámú kamionban.
Az M43-as autópálya Krak-éri pihenőhelyén fülelték le a Görögországból érkező teherautó rakományát. A kockázatelemzésen fennakadt gépkocsi platóját a NAV járőrei tételesen átvizsgálták. A raktérből ledlámpák, párnák, kések, úszósapkák és papíráruk között az eredeti LEGO-hoz a megtévesztésig hasonló 180 darab játék, 330 „Palm Angels” feliratos szabadidőruha-szett, valamint a közkedvelt Wednesday horrorkomédia szereplőinek fotóival díszített 17 ezer partikészlet került elő. A játékokról és a többi áruról is lerítt, hogy az eredeti, márkás daraboknál szemmel láthatóan is jóval silányabb minőségű.
Az előzetes szakértői vélemény szerint valamennyi termék hamisított, ami a védjegy tulajdonosának engedélye nélkül került forgalomba.
A NAV pénzügyőrei a mintegy 18 ezer hamis árut lefoglalták, és iparjogvédelmi, valamint szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértése bűncselekmény miatt eljárást indítottak.
2025. évi munkaügyi változások I. rész
Mérlegelő magazin műsorainkat az alábbi oldalon tekintheti meg.
A pmkik.hu weboldalon munkamenet sütiket, használatot támogató sütiket és marketing célú sütiket használunk.
A hozzájáruláson alapuló sütik használatához az Ön beleegyezését kérjük, melyhez kérjük kattintson az „Elfogadom” gombra. Hozzájárulását megtagadhatja az „Elutasítom” gombra kattintással. A „Beállítások” gombra kattintással testre szabhatja a sütik használatát. A sütikről, az általuk kezelt személyes adatokról, továbbá a korábban adott hozzájárulás visszavonásáról szóló bővebb információkért kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónkat.