• sze. nov 30th, 2022

NEMZETKÖZI HÍREK, AKTUALITÁSOK

A kormány a drasztikus energiaár-emelkedés okozta nehézségek mérséklése érdekében a hazai energiaintenzív feldolgozóipari mikro-, kis- és középvállalkozások támogatása érdekében célzott támogatási programot indított. A Feldolgozóipari KKV Energiaköltség és Beruházás Támogatási Program 2022 című pályázati felhívás 2022. október 20-a óta elérhető az érintett vállalkozások számára. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megvizsgálta – a cégek által is elérhető információk alapján – a programot és megállapította, hogy az előzetes várakozásokkal ellentétben jóval kevesebb vállalkozó tud élni ezzel a lehetőséggel.

Az MKIK elemzése szerint az alacsony kihasználtság hátterében elsősorban a túlzottan szigorú elvárások húzódhatnak meg, mint például a körülményes adminisztráció, a szigorú energiaintenzitási elvárás (a vállalkozások 2021. évi energiaköltsége nem feltétlenül éri el az azonos évi értékesítés nettó árbevételének 3 százalékát), még nem szembesültek a magasabb összegű számlákkal, a munkahelymegtartási elvárást túl szigorúnak tartják (a vállalkozás köteles vállalni, hogy a 2022. III. negyedév végi foglalkoztatotti létszáma legfeljebb 10%-kal csökken 2023. III. negyedév végére), illetve a program ismertsége még nem széleskörű.

Az MKIK az igénylési adatok ismeretében és a szélesebb körű KKV támogatás elérése érdekében az alábbiakat javasolja a döntéshozók számára:

  • A 3%-os árbevétel arányos energiaköltség-korlát lentebb vitele, első körben 2%-ra (kb. 7 ezer céggel lenne több a potenciális jogosult).
  • A program határidejének hosszabbítása 2023. március 31-ig. A támogatási időszak megnövelésével olyan vállalkozások is regisztrálhatnak, akik korábban az egyéb feltételek miatt nem jelentkeztek be a Programba.
  • A létszámmegtartás enyhítése (90% helyett alacsonyabb mértéket meghatározni, például 75%).

Az MKIK és a területi kamarai hálózat, adatbázisain keresztül célzottan, közvetlen módon részletes tájékoztatást és segítséget nyújtanak azon cégek számára, akik élhetnének ezzel lehetőséggel, ezáltal is segítve őket a program keretében elérhető finanszírozási lehetőség megismerésében.

Tisztelt Vállalkozásvezető! Tisztelt Partnerünk!

Hogyan változtak a német vállalatok beszerzései a megváltozott gazdasági környezetben? Milyen esélyekkel indulnak a magyar beszállítók ebben a versenyben? A témával kapcsolatban 2022. november 10-én 9.30-tól workshopot és panelbeszélgetést szervezünk a Gazdaság Házában Székesfehérváron "Új trendek a beszerzésben?" címmel.

A globális ellátási láncban az utóbbi időben tapasztalat változások hatásaként egyre több német vállalat az ázsiai piacok helyett Európát részesíti újra előnyben. Közép-Kelet Európa, így Magyarország is, mint beszerzési piac felértékelődik. Hogyan hat a magyar vállalatok számára és hogyan befolyásolja az együttműködést az új német törvényi rendelkezés (az ellátási láncról szóló törvény, LkSG), amely bizonyos vállalatok számára előírja az ellátási lánc felelős kezelésére vonatkozó követelményeket, és kötelez a komplett beszállítói lánc felülvizsgálatára, ezzel segítve a nemzetközi emberi jogi helyzet javítását?

Ezekre a kérdésekre kapunk választ szakértőktől a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara EEN és a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara közös szakmai fórumán. Ezen kívül egyéni konzultációt is biztosítunk a résztvevők számára a következő témakörökben:

  • Beszerző- beszállítói kapcsolatok kiépítése
  • Beszállítási lehetőség Németországban
  • Jogi kérdések az új beszállítói törvény kapcsán

Időpont: 2022. november 10. csütörtök 9.30 óra
Helyszín: Gazdaság Háza - Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara székháza, Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.
Program:  "Új trendek a beszerzésben?"

9:30  - 10:00     Regisztráció
10:00 – 10:20    Köszöntők
10:20 – 10:40    A német - magyar gazdasági együttműködésben rejlő lehetőségek – magyar vállalkozások esélyei a német piacon beszállítóként
10.40 – 11.00    Az új német Lieferkettengesetz (beszállítói törvény) hatásai magyar beszállítókra
11:00 -  11:40   Ùj trendek a beszerzésben? – pódiumbeszélgetés magyarországi német vállalatok beszerzőivel:
- Siemens Energy Kft.
- Fath Kft.
- Güntner Tata Kft.
- Penny Market Kft.
- Knorr Bremse
- Vasúti Járműrendszerek Kft.
11:40 – 12:00    Kérdések, válaszok
12:00 – 13:00    Szendvicsebéd
13.00 – 15.00    Egyéni tanácsadás a következő témákban:
- Beszerző-beszállítói kapcsolatok kiépítése
- Beszállítási lehetőség Németországban
- Jogi kérdések a beszállítói törvény kapcsán

Részvétel: térítésmentes, de feltétel az előzetes regisztráció, valamint a kamarai hozzájárulás rendezettsége.
Jelentkezés: online ezen a linken.

Adatkezelés: Az új rendeletnek megfelelően továbbra is biztosítjuk személyes adatainak biztonságos, jogszabályszerű kezelését. Adatvédelmi tájékoztatónkat az alábbi linken találja: https://fmkik.hu/adatkezelesi-tajekoztato. Leiratkozás: válasz e-mailben.

Üdvözlettel Sipos Éva főtitkár nevében:

Buda Csilla
Irodavezető
Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara | Enterprise Europe Network

8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.
T: +(36) 22 510 316 | csilla.buda@fmkik.hu | fmkik.hu/eenfacebook.com/kamarafejer

Tisztelt Vállalkozás!

 Szíves figyelmébe ajánljuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alábbi felhívását, az erdélyi, Marosvásárhelyen november 10-11. között megrendezésre kerülő gazdasági konferenciára szóló meghívót.

A részletekről bővebben az alábbiakban tájékozódhat.

A program meghívóját erre a linkre kattintva tudja megnyitni.
A székelyföldi cégek bemutatkozását erre a linkre kattintva tudja megnyitni.
Az adatkezelési tájékoztatót erre a linkre kattintva tudja megnyitni.

Tisztelt Tagunk / Cégvezető Asszony / Úr!

Ismételten szeretnénk felhívni az Önök szíves figyelmét a Romániai Magyar Üzleti Egyesület által 2022. november 10-11 között Marosvásárhelyen szervezendő RMÜE mobilis MÁShogyOSZKÓPJA című gazdasági konferenciára, mely  Marosvásárhelyen a Studium HUB épületében kerül megrendezésre.

Egyben tájékoztatjuk önöket újabb székelyföldi cégek bemutatkozásáról. A rendezvénnyekkel kapcsolatos meghívó és program, illetve bemutatkozó anyagok a mellékletben találhatóak vagy a következő: www.metagalax.ro;    www.multinr.com/en;  honlapon is meg lehet tekinteni.

Jelentkezés a  megadott regisztráción keresztül, illetve bővebb információ igénye esetében, kérem vegyék fel a kapcsolatot a főszervezők által megadott cím-elérhetőségek egyikén, vagy tagozatunk titkárságával.

Üdvözlettel:

Rák János Zoltán
titkár

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Magyar-Román Tagozata
H-5600 Békéscsaba, Hunyadi tér 2.
Tel./Fax: + 36 66 324-976, 451-775
Mobil: + 36 20 9 394-696
E-mail: janos.rak@bmkik.hu;

Tisztelt Vállalkozó!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Choose Paris Region üzletfejlesztési ügynökség felhívását a következő TechMeeting-re, amelyet online formában tartanak meg. A szervezők ezúttal is várják magyar startupok, scaleupok jelentkezését, amelyek számára a program kiváló alkalmat nyújt az adott területen innovatív megoldásokat kereső francia nagyvállalatoknak történő bemutatkozásra célzott B2B tárgyalások keretében.

A következő, Energy Transition” TechMeeting -re történő jelentkezés előtt a Choose Paris Region szakemberei továbbra is szeretnék előszűrni a cégeket, ezért az eddigi gyakorlathoz hasonlóan a Párizsi Nagykövetségnek kell előzetesen megküldeni azon startupok/scaleupok adatait (a cégnév, weboldal, elérhetőség, cégismertető  megadásához szükséges táblázat linkje legalul található), amelyeket érdekelhet a programban való részvétel. A szervezők a Nagykövetség által ajánlott cégek közül választják ki azokat, amelyek megfelelnek a nagyvállalatok igényeinek, és nekik küldik meg a regisztrációs linket, ingyenes részvételre jogosító kóddal.

Fontos, hogy az alábbi kritériumoknak megfeleljenek az ajánlott vállalatok:

- startup/scaleup
- a nagyvállalatok igényeinek megfelelő technológiai megoldással rendelkeznek
- már van hazai üzleti eredményük, referenciájuk
- nemzetközi szinten piacképes megoldás (ideális esetben már kapott tőkebefektetést)

Az online rendezvény menete: a regisztrált startupok/scaleupok rövid bemutatkozóját az ügynökség megosztja a francia nagyvállalatokkal, amelyek kiválasztják a számukra érdekes megoldásokat. Ezt követően, november 22-én a startupok/scaleupok megkapják ezen vállalatok elérhetőségeit, akikkel közvetlenül felvehetik a kapcsolatot. A programban részt vevő nagyvállalatok vállalják, hogy készek tárgyalni a kiválasztott cégekkel, illetve ők is megkapják utóbbiak elérhetőségeit. (Tehát a tárgyalásokra nem a „rendezvény” napján, hanem az azt követő időszakban, a felek egyeztetése alapján kerül sor.)

A részvétel ingyenes, a jelentkezési határidő 2022. november 8. (40 startup vehet részt, beérkezési sorrendben fogadják el a jelentkezéseket, és mivel a helyek általában gyorsan betelnek, érdemes mielőbb jelentkezni)!

A kiírás és az adatok megadásához szükséges felület alábbiakban található:

A november 07-én 12.00 óráig beérkező cégadatokat tartalmazó táblázatot továbbküldjük a nagykövetség számára.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a milánói főkonzulátus külgazdasági attaséjától, Paschek Dánieltől érkezett tájékoztatókat az alábbi észak-olaszországi kiállításokra vonatkozóan. Az alábbi felsorolásban két link található, az esemény megnevezésére kattintva az eredeti ismertetőt, a sor végén a magyar nyelvű rövid összefoglalót tekintheti meg:

Bővebb információ:

Paschek Dániel
külgazdasági attasé
telefon: 0039 379 278 4523

e-mail: daniel.paschek@mfa.gov.hu

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Németországban 2023-ban megrendezésre kerülő vásárok egy részének összeállítását, melyet erre a linkre kattintva tekinthet meg.

Az összeállításban megtalálható a kiállítás időpontja, helyszíne, témája és annak rövid leírása.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) által közzétett híranyagot, mely szerint egy üzbég cég, az Uzkabel, üzleti ajánlatot továbbít magyar cégek számára.
A cég elektromos kábelek gyártásával foglalkozik, magyar vásárlókat keresnek.
Az MKIK tájékoztatása alapján úgy tudjuk, hogy a cég török közvetítőn keresztül ad el Magyarországra, de közvetlenül szeretnének kereskedni.

A következő linkekre kattintva tudják megtekinteni a cég angol és üzbég nyelvű ajánlatát.

Tisztelt Vállalkozás!

Magyarország stockholmi Nagykövetségének külgazdasági attaséja, Rusz Boglárka kereste meg kamaránkat, a magyar vállalkozók svéd piacán üzleti kapcsolatépítés lehetőségének felajánlásával. Az alábbi levélben leírtak szerint várják azon vállalkozások jelentkezését, akik nyitottak a határon túli üzleti lehetőségek iránt.

A svéd vállalkozókkal történő kapcsolatfelvételhez szükséges adatszolgáltatást a szövegben megtalálható linken megnyitható táblázat kitöltésével tudják megtenni. Az Excel táblázat C és D oszlopában a mezőre kattintva láthatóvá válnak a kis nyilak, amelyre kattintva a listából tudják kiválasztani a megfelelő választ.

Az E és F oszlopban a kitöltéskor ügyeljenek, hogy a jelzett 250 karaktert ne lépjék túl, mert a szóközökkel együtt 250 karaktert biztosít a cella.

Kérdés esetén a levélben jelzett elérhetőségek bármelyikén rendelkezésükre áll a követség munkatársa.

A követségtől érkező levél tartalma:

A magyar-svéd gazdasági és vállalati kapcsolatok további fejlesztése, előmozdítása érdekében az ősz folyamán több svéd partnernek szeretnék kiajánlani exportképes, minőségi termékekkel és/vagy szolgálatással bíró magyar vállalatokat.  A csoportos kiajánlás célja a magyar vállalatok belistázása a svéd szereplők beszerzési rendszerébe, valamint a svéd beszerzési kollégák látókörébe kerülése. A magyar vállalatok részéről egyedüli kritériumok az angol nyelvű honlap megléte (a svéd beszerzési osztály első körben a honlap megtekintése után értékeli a partnereket) és az utókövetési folyamatban való részvétel (tájékoztatás az esetleges vállalati partnerség(ek)ről).

A minél szélesebb körű és egyben professzionális vállalati lista összeállítása érdekében kérem szíves közreműködésüket a svéd piac iránt érdeklődő magyar, exportképes vállalatok tájékoztatásában, valamint a megyei szintű listázásában az itt megnyitható sablon dokumentum kitöltésével és visszaküldésével 2022. szeptember 14-ig (szerda).

Kérdés, kérés esetén állok szíves rendelkezésükre.
A jövőbeli proaktív együttműködés reményében bízva, üdvözlettel

Rusz Boglárka

Külgazdasági attasé
Magyarország Nagykövetsége, Stockholm
Dag Hammarskjölds väg 10, 115 27 Stockholm
Tel: +46 8 782 9751
Mobil: +46 70 741 0511
E-mail: BRusz@mfa.gov.hu
www.stockholm.mfa.gov.hu
www.facebook.com/HunEmbassy.Stockholm/

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmükbe ajánljuk a milánói főkonzulátus legújabb felhívását az alábbi három őszi szakkiállításra vonatkozóan:

  • EIMA: mezőgazdasági és kerti gép szakkiállítás – 2022. november 9-13. – Bologna
    A részletek erre a linkre kattintva tekinthetők meg.
  • Xylexpo: fafeldolgozási szakkiállítás – 2022. október 12-15. – Milano
    A részletek erre a linkre kattintva tekinthetők meg.
  • Bimu: szerszámgépek, robotika és automatizálás, digitális és kiegészítő technológiák – 2022. október 12-15. – Milano
    A részletek erre a linkre kattintva tekinthetők meg.

Tisztelt Vállalkozás!

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alábbi tájékoztatását ajánljuk szíves figyelmébe:

Az OECD, az Eurochambres (ECH) valamint a Régiók Európai Bizottsága közös workshopot rendez a menekültek helyi integrációjáról az „Európai Régiók Hete” rendezvénysorozat keretében Brüsszelben.

A rendezvény célja az összefogás erősítése az ukrán menekültek munkaalapú integrációjának elősegítése céljából, a fogadóországok befogadókapacitásának bővítése, valamint az EU integrációs rendszereinek a fejlesztése. A workshop alapjául a fenti szervezetek azon közös felmérésének friss eredményei fognak szolgálni, amely felmérés tárgyában augusztus 25-én küldtünk ki Önöknek körlevelet.

Időpont: 2022. október 11. 16.30 – 18.00
Részvétel: hibrid – személyes vagy online – formában.
Helyszín: Brüsszel, Régiók Európai Bizottsága székház (1040 Bruxelles, rue Belliard 99-101.).

Jelentkezés az alábbi 2 linken lehetséges:

Az eseményen való részvételhez a jelentkezőknek előbb létre kell hozniuk a profiljukat az alábbi linkre kattintva: click here. (Ezt követően kattintson a JOINT THE EVENT pontra, majd töltse ki a szükséges adatokat. Csak ezután lehetséges a regisztráció a rendezvényre.)

A rendezvény nyelve az angol, magyar tolmácsolás nélkül.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alábbi programajánlóját:

  1. október 4-7. között a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar-Német Tagozata üzleti delegációt szervez Németországba, Berlinbe, mely kiutazásra ezúton kívánjuk felmérni a hazai vállalkozások érdeklődését.

Németország Magyarország legfontosabb kereskedelmi partnere, a kétoldalú áruforgalom 2021-ben elérte 60 milliárd eurót. Németország a világ egyik legfejlettebb piacgazdasága és ipari központja, Európa legnagyobb gazdasága, melynek fejlődése évek óta töretlen. Németország kiemelkedik az autók, gépek, elektromos berendezések és vegyi anyagok gyártásában, a német vállalatok az iparágak mintegy kétharmadában a világ három top versenytársai közé tartoznak. Kiemelt jelentőségű a hálózatok fejlesztése, azon belül nem csak az IT, hanem a közlekedési rendszerek fejlesztése is. Berlin ad otthont számos nemzetközi ipari és technológiai vásárnak, melyek egyedülálló lehetőséget kínálnak a legújabb fejlesztések megismerésére.

A kiutazás célja a német céges jó gyakorlatok megismerése az innováció, automatizálás, digitalizáció, elektromobilitás területén, valamint a német üzleti környezet bemutatása, kapcsolatépítési lehetőség biztosítása, beszállítási lehetőségek felmérése, a résztvevő cégek versenyképességének növelése.

Célcsoport

Németország iránt érdeklődő exportorientált, innovatív cégprofilú vállalkozások, amelyek lehetőség szerint az alábbi területeken tevékenykednek:

  • ICT
  • megújuló energia, zöld technológiák
  • járműipar, gépipar
  • elektromobilitás
  • orvostechnológia
  • szállítmányozás
  • feldolgozóipar
  • építőipar
  • K+F, tudás- és technológiatranszfer

Tervezett programok

  • kapcsolatépítési lehetőség és workshop Magyarország Berlini Nagykövetségén, előadás a német üzleti környezetről
  • IHK Berlin/ IHK Potsdam regionális kamarák bemutatkozása, partnerközvetítési szolgáltatásaik bemutatása
  • látogatás szervezése német vállalatokhoz (a kiutazó magyar cégek ágazatainak megfelelően)
  • vásárok, kiállítások látogatása
  • további szakmai programok a Berlini Nagykövetséggel együttműködésben
  • igény és lehetőségek szerinti üzleti találkozók szervezése Berlinben

(A megfelelő mennyiségű és minőségű üzleti partnerek felkutatása a külföldi partnereink felelőssége, erre vonatkozólag az MKIK nem tud garanciát vállalni, ezért javasoljuk, hogy önállóan is szervezzenek üzleti találkozókat.)

Miért érdemes részt venni?

Szervezők

A Magyar Kereskedelmi Iparkamara Magyar-Német Tagozata, a következő szervezetekkel együttműködésben: Magyarország Berlini Nagykövetsége, a helyi kamarai és üzleti szervezetek.

Milyen nyelvűek a szakmai programok?

A szakmai programok nyelve az angol lesz, magyar tolmácsolást nem tudunk biztosítani.

Várható költségek

  • repülőjegy
  • 3 éjszaka szállás költsége a transzferekkel együtt
  • programon kívüli étkezések

Amennyiben érdeklődik a kiutazás iránt, szándékát az itt megnyitható angol nyelvű cégprofil megküldésével jelezheti a beres.laszlo@mkik.hu címre, legkésőbb 2022. szeptember 9-ig. 

Az MKIK és a nagykövetség munkatársai a potenciális résztvevő cégek igényeinek megfelelően fogják összeállítani az üzleti programot.

További kérdés esetén Béres László, a Magyar-Német Tagozat titkára készséggel áll rendelkezésére a beres.laszlo@mkik.hu ímélcímen, vagy a +36 1 474 5177-es telefonszámon.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarától érkezett alábbi megkeresést:

Ezúton szeretnénk tájékoztatni Önöket, hogy Magyarország Addisz-Abebai Nagykövetségének külgazdasági attaséja, Balogh Bálint augusztus 12-én megbeszélést folytatott etióp-amerikai üzletemberekkel, amely során a Magyarországon elérhető használt húsfeldolgozó (hamburger húspogácsa készítő) gépsorok megvásárlásáról értekeztek. A tárgyalófél augusztus 15-én megküldte a műszaki igényeit és azok technikai részleteit tartalmazó leírást, amelyet erre a linkre kattitntva megtekinthetnek.

Kérjük, amennyiben az Önök számára érdekes lehet ez az üzleti ajánlat, további kérdésekkel forduljanak Balogh Bálint külgazdasági attaséhoz a balint.balogh@mfa.gov.hu email címen.

Tisztelt Vállalkozás!

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) alábbi felhívását ajánljuk szíves figyelmébe, melyben a most alakuló Magyar-Marokkói Üzleti Tanács (MMÜT) bemutatása mellett az MMÜT-be tagként belépő vállalkozások jelentkezését is várják.

A reláció iránt érdeklődő vállalkozások bővebben az alábbi MKIK által közzétett híranyagból tájékozódhatnak:

Tisztelt Kollégák! Kedves Munkatársak!

Ezúton tájékoztatjuk Önöket, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) valamint a Marokkói Vállalkozói Szövetség (CGEM) megalakítja a Magyar-Marokkói Üzleti Tanácsot (MMÜT) a két ország gazdasági és kereskedelmi kapcsolatainak a fejlesztése érdekében.

Az Üzleti Tanács magyar szekciójának célja a magyar cégek piacra jutásának elősegítése Marokkóban és az észak-afrikai térségben, tájékoztató fórumok, üzletember-találkozók, valamint kiutazó üzleti delegációk szervezése által. Marokkó kiváló kiindulási pont az Észak-Afrikában, illetve az egész afrikai kontinensen terjeszkedni kívánó magyar cégek számára.

Az Üzleti Tanács magyar társelnöki pozíciójára az MKIK Dr. Dombi Viktort, a Marokkói Királyság magyarországi tiszteletbeli konzulját, a RowanHill Global vállalatcsoport alapítóját nevezte ki. Marokkói oldalról a Tanács társelnöki szerepét Moulay Youssef Alaoui, a Somadu csoport vezérigazgatója tölti be.

Csatoltan küldjük az Üzleti Tanács későbbiekben elfogadásra kerülő, (ezen a linken megnyitható) ügyrendjét is szíves tájékoztatásul.

Amennyiben a tagvállalati hálózatukban vannak olyan érdeklődő cégek, akik részt szeretnének venni az Üzleti Tanács munkájában, szándékukat az ezen a linken elérhető belépési nyilatkozat kitöltésével, aláírásával és a kkeat@mkik.hu címre való megküldésével jelezhetik legkésőbb 2022. szeptember 15-ig. Az Üzleti Tanács tagság ingyenes. Az adatvédelmi előírások miatt fontos a belépési nyilatkozatot céges aláírással ellátni és ezt a dokumentumot beszkennelve vagy eredetiben a fenti címre megküldeni.

Kérdések esetén Béres László, a Közel-Kelet és Észak-Afrika Tagozat titkára készséggel áll a cégek rendelkezésére a beres.laszlo@mkik.hu ímélcímen.

Tisztelt Vállalkozók!

Szíves figyelmükbe ajánljuk az Izraeli Kereskedelmi Kamarák Szövetségétől (FICC) érkezett aktuális üzleti ajánlatokat:

Érdeklődés esetén a magyar vállalkozások az egyes üzleti ajánlatoknál feltüntetett kapcsolattartó személlyel közvetlenül felvehetik a kapcsolatot.
Az Izraeli Kereskedelmi Kamarák Szövetségének honlapján a magyar vállalkozások ezen a linken keresztül jeleníthetik meg üzleti ajánlataikat.

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) szakmai utat szervez a wolfsburgi Nemzetközi Beszállítói Vásárra (IZB – Internationale Zulieferbörse).

Időpont: 2022. október 10-13.

A szakmai út kiemelt pontjai:

  • Üzemlátogatás a Volkswagen AG-nál;
  • Látogatás a Wolfsburgi Autostadtban;
  • Kapcsolatépítés a régió vállalataival;
  • Vásárlátogatás.

További információk, részvételi feltételek és az online jelentkezési űrlap honlapunkon, az alábbi linken található.

Szakmai út Wolfsburgba.

Tisztelt Vállalkozó!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Tajpeji Képviseleti Iroda által megküldött,

’’Tech Innovation Excellence Award (TIE Award)’’

versenykiírás anyagát. A hirdetmény szerint innovatív technológiákkal foglalkozó cégek kapnak lehetőséget bemutatkozásra, komoly pénzjutalom elnyerésére, valamint az október 13-15. között Tajvanon megrendezésre kerülő „Taiwan Innotech Expo” rendezvényen való részvételre.

A pályázat angol nyelvű, részletes leírása és a részvételi feltételek erre a linkre kattintva érhetők el. További kérdéseikkel az érdeklődők a Budapesti Tajpeji Képviseleti Irodához fordulhatnak az alábbi, általuk megküldött értesítésben található elérhetőségeken:

Dear Sir/Madam,

We would like to share the attached introduction material about Tech Innovation Excellence Award (“TIE Award”).

The TIE Award is a contest organized by Taiwanese government, including the Ministry of Science and Technology (MOST) and the Ministry of Economic Affairs. Underneath the “Taiwan Innotech Expo”, TIE Award offers a stage to celebrate cutting-edge technologies. We would like to invite startups, research institutions and legal person to gather in Taiwan, showing their innovations and grabbing the chance to work with Taiwanese tech giants.

Relevant information is as follows:

TIE Award’s definition of ”technology” is hardware or software produced as a result from R&D operations. ”Applicant” is defined as startups, legal entities (including individuals), or academic/research institutions.

  • TIE Award is focused on Semiconductor applications that fits within one of the designated 8 application categories as follows: AI & AIoT, Sensors, Efficient energy conservation, Communications/satellite, Smart manufacturing, Autonomous vehicles, New energy, and other.
  • Technology must be submitted into only 1 category. If improperly categorized, Technology may be moved to a different category based on recommendations of the review committee, without notification to the Applicant.
  • Applicants must own the intellectual property rights, or have received legal authorization to use the technology or solution.
  • Applicants must submit the application online (initial review) before August 7.  The secondary review requiring a demo and Q&A will be held on September 1-2. The winner's solution will be presented at the Taiwan Innotech Expo (TIE) from October 13 to 15 2022.​
  • Applicants around the world that specialize in innovative technologies, products, or applications are welcome to participate.  Startups must have been legally registered after January 1, 2014.

Winners will receive cash prizes with amount ranging from US$7,000 to 30,000, as well as business opportunities in Taiwan.
We welcome anyone who is interested in TIE Award to browse the following website for more information:

https://www.futuretech.org.tw/futuretech/index.php

We look forward to having Hungarian teams to participate in TIE Award 2022!
You are welcome to share this information with your colleagues and interested stakeholders.
Should you have any questions, we are at your disposal.

Best regards

Orsolya Králik

Assistant of Economic Division
Taipei Representative Office in Hungary
H-1088 Budapest, Rákóczi út 1-3.
orsolya.kralik@tro.hu
+ 36 1 266 5153

Tisztelt Vállalkozó!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Lett Kereskedelmi és Iparkamara legfrissebb exportkatalógusát, amely az LCCI EXPORT CATALOGUE Nr.5 linken keresztül érhető el.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves tájékoztatásul továbbítjuk az Izraeli Kereskedelmi Kamarák Szövetségétől (FICC) érkezett aktuális üzleti ajánlatokat, melyek az alábbi linkek bármelyikére kattintva megtekinthetők:

Érdeklődés esetén a magyar vállalkozások az egyes üzleti ajánlatoknál feltüntetett kapcsolattartó személlyel közvetlenül felvehetik a kapcsolatot. Az Izraeli Kereskedelmi Kamarák Szövetségének honlapján a magyar vállalkozások ezen a linken keresztül jeleníthetik meg üzleti ajánlataikat.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megküldte az Indonéziában 2022-ben megrendezésre kerülő kiállítások és konferenciák listáját, melyet a Külgazdasági és Külügyminisztérium tett közzé. A lista erre a linkre kattintva tekinthető meg.

Amennyiben a listában szereplő programok valamelyikén részt kíván venni, szíveskedjen felvenni a kapcsolatot a Jakartai Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséjával, Páldi Zoltánnal a Zoltan.Paldi@mfa.gov.hu email címen!

Szíves figyelmükbe ajánljuk a

Lett Kereskedelmi és Iparkamara legfrissebb exportkatalógusát,

mely a  LCCI EXPORT CATALOGUE Nr.4 linkre kattintva nyitható meg.

A kiadvány az országos lett kamara tagvállalatairól és a tagok üzleti ajánlatairól tartalmaz információkat.

A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség felkészítő workshopot tart azzal a céllal, hogy segítse az érdeklődőket a kiállításokon történő megjelentésben.

A program előkészíti a HEPA által szervezett 2022-es

  • Arab Health,
  • Hannover Messe,
  • IFAT,
  • RIGA FOOD,
  • Automechanika,
  • GITEX,
  • 2nd Rebuild Karabakh,
  • CPhI,
  • 5th China International Import Expo,
  • Medica,
  • Electronica

kiállításokon való kollektív magyar megjelenést. Célja, hogy a magyar kis- és középvállalkozások kiállításokra történő felkészülése minél professzionálisabb és eredményesebb legyen.

A képzés részleteiről bővebben itt olvashatnak.

További információ kérhető az  exportakademia@hepa.hu  e-mail címen.

Magyar Vámügyi Szövetség által megküldött újabb, a brit áruszállításhoz kapcsolódó információkat tesszük közzé szíves tájékoztatásul:

Az alábbi linken elérhető az újabb magyar felirattal ellátott szakmai videó, amely a brit vámhatóság által 2021. november 9-én tartott webinar felvétele:

https://youtu.be/-oXneXJk7iU

Alábbiakban elérhető továbbá

Department for Business, Energy & Industrial Strategy - BEIS 2021. augusztus 24-i közleménye szerint a CE jelölés az Angliában, Walesben és Skóciában forgalmazott legtöbb termék esetében 2022. december 31-ig maradhat használatban, ezt követően az UKCA (UK Conformity Assessed) jelölés válik kötelezővé. Az UKCA jelölés már 2021. január 1-jétől, így jelenleg is használható, ezért a brit kormány arra ösztönzi az érintett vállalatokat, hogy mihamarabb térjenek át az UKCA használatára. Ennek oka, hogy amennyiben az EU megváltoztatja a CE jelölés használatának szabályait, a hosszabbítás ellenére Nagy-Britannia visszavonhatja a CE jelölés elfogadását akár már 2022. december 31. előtt is.

Az orvosi eszközökön az UKCA jelölést 2023. január 1. helyett, 2023. július 1-től kötelező használni. A vasúti szabvány-átjárhatóság (rail interoperability), épületépítési termékek, illetve civil pirotechnikai termékek Nagy-Britanniában való értékesítésére szintén egyedi szabályozás vonatkozik.

Az UKCA jelölés a legtöbb olyan termékre vonatkozik, amely korábban CE jelölést igényelt. Ezen termékek listája az alábbi linken érhető el. Ezeken kívül Az UKCA használata kötelező lesz az aeroszol termékeken is, amelyek korábban fordított epszilon jelzést kaptak a CE jelölés helyett.

Az UKCA jelölés az EU piacokon nem elfogadott, ott továbbra is a CE jelölés marad kizárólagos használatban.

Az UKCA műszaki kritériumai nagyban megegyeznek a CE jelölés kritériumaival. Amennyiben korábban a CE jelölés használatára önálló megfelelési nyilatkozattal (self-declare conformity) is lehetőség nyílt, úgy az UKCA használatára is ugyanez a szabály vonatkozik. Az alábbi linken érhetők el az önálló megfelelési nyilatkozat használatának szabályai.

Az UKCA jelölés magában nem használható az észak-ír piacon, helyette az UKNI (United Kingdom Northern Ireland) jelölés lesz használatban. Az UKNI jelölés azon termékeken is használandó, amelyek továbbra is CE jelölést igényelnek. Azok a termékek, amelyek mind CE, mind UKNI jelöléssel vannak ellátva, nem értékesíthetők az EU piacon. A CE jelöléssel ellátott termékek az észak-ír piacon továbbra is elfogadottak, önálló megfelelési nyilatkozat, illetve EU-s értékelő szervezet által jóváhagyott termékek esetében egyaránt.

Az UKCA jelölés használatáról készített brit tájékoztató anyagok az alábbi linkekről tölthetők le:

Teljeskörű tájékoztatás elérhető a brit piacra szánt termékek szabályozásáról, az észak-ír piacra szánt termékek szabályozásáról, illetve az EU piacra szánt termékek szabályozásáról.

A BEIS CE-UKCA-UKNI témában tartandó tájékoztató előadásainak dátuma az alábbi linken található:

https://www.gov.uk/guidance/webinars-for-using-the-ukca-marking-and-placing-goods-on-the-market-in-great-britain-and-northern-ireland

Az UKCA jelölés hivatalos logója az alábbi linkről (Download UKCA mark image files) tölthető le.

A BEIS (CE jelölés ügyében eljáró helyi hatóság) jelezte, hogy szívesen vesznek bármilyen visszajelzést a témában, mert ez alapján tudják fejleszteni a kommunikációjukat. A témában esetlegesen érkező vállalkozói visszajelzéseket a londoni külgazdasági attasénk, Amer Tamás (Tamas.Amer@mfa.gov.hu) készséggel  juttatja el a BEIS felé.

A változásokra való felkészülést az alábbi tárgykörök tekintetében készített bővebb összefoglalóval segítjük:

    • Lényeges változás történik az Írország szigetéről Nagy-Britanniába szállított árukra vonatkozó teljes vámellenőrzéssel kapcsolatban;
    • Mely intézkedések szükségesek, ha 2022. január 1-je után szállít árukat;
    • Változások az áruk EU-ból Nagy-Britanniába történő exportjának a módjában;
    • Kettős fuvarozási helykód (FLC) használata Doverből, illetve az Eurotunnelből kilépő áruk esetében;
    • A belső határellenőrzési létesítmény (IBF) igénybevételére vonatkozó új jogszabályok;
    • A HGV tehergépjárművekre kivetett úthasználati díj és annak meghosszabbítása;
    • Hol juthat további információkhoz?

 

Lényeges változás történik az Írország szigetéről Nagy-Britanniába szállított árukra vonatkozó teljes vámellenőrzéssel kapcsolatban

December 15-én az Egyesült Királyság kormánya bejelentette, hogy 2022. január 1-jétől az Ír-szigetről Nagy-Britanniába szállított árukra továbbra is a jelenlegi behozatali szabályok vonatkoznak, míg az Észak-Írországról szóló egyezménnyel kapcsolatos tárgyalások folyamatban vannak. Ez nem érinti a Nagy-Britanniából Írországba exportált árukat.

Ha valamely cég nem ellenőrzött árukat importál Írországból Nagy-Britanniába vagy Észak-Írországból Nagy-Britanniába Írországon keresztül, akkor 175 nappal késleltetheti a vámáru-nyilatkozat megtételét, feltéve, hogy a behozatal időpontjában ez bejegyzésre kerül a nyilatkozattevő nyilvántartásába.

Az Észak-Írországból Nagy-Britanniába közvetlenül áthozott áruk továbbra is korlátlan hozzáférést élveznek, kivéve, ha különleges vámeljárás keretében kerülnek szállításra. További információk a különleges eljárásokról a GOV.UK. weboldalon találhatóak.

Fentiek szerint, a terveknek megfelelően 2022. január 1-jén teljes vámellenőrzéseket vezetnek be az EU és Nagy-Britannia között mozgó árukra vonatkozóan, kivéve az Írországból behozott árukat.

Az EU és Észak-Írország között mozgó árukra továbbra is az Észak-Írországról szóló egyezményben foglalt jelenlegi rendelkezéseket kell alkalmazni.

Mely intézkedések szükségesek, ha 2022. január 1-je után szállít árukat

 

A kormányzati ügyfélkapu felhasználói azonosítójának és jelszavának létrehozása általában körülbelül öt percet vesz igénybe, de fiókja hitelesítésének véglegesítése akár két napig is eltarthat.

A GB-vel kezdődő EORI-szám igénylése általában öt percet vesz igénybe, és 48 órán belül kell generálni. Néha további ellenőrzésekre is szükség lehet, mielőtt megkapja az EORI-számot, amelynek időtartama akár öt nap is lehet.

Miután megkapta a kormányzati ügyfélkapu felhasználói azonosítóját és jelszavát, valamint a GB-vel kezdődő EORI-számot, kevesebb, mint öt perc alatt elvégezheti a GVMS-re történő regisztrációját. GVMS-hozzáférése általában két órán belül elérhető.

Ne feledje, GVMS-ét úgy is beállíthatja, hogy több felhasználó számára is elérhető legyen.

A regisztráció ütemezésével kapcsolatos további információkért tekintse meg a GVMS regisztráció menete (kifejezetten nem egyesült királyságbeli fuvarozókra vonatkozó) webináriumunkat

A GVMS az ideiglenes tárolási modell alkalmazásával a határátkelőhelyeken mind a kísérő, mind a kísérő nélküli áruk esetében használható előzetes árunyilatkozatokkal együtt. Az ideiglenes tárolási modell lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy áruikat a behozatali nyilatkozat megtétele előtt akár 90 napig a létesítményben tárolják, amíg készen nem állnak az áruk vámeljárás alá vonására. Az áruk a 90 napon belül bármikor bejelenthetők, ha a kereskedő így dönt, a vámáru-nyilatkozatot az áruknak a létesítménybe érkezése előtt is kirakodhatják

    • Még a határ elérése előtt gondoskodni szükséges a határon átkelő személyre és a szállított árukra vonatkozó megfelelő dokumentumok beszerzéséről.

Ha 2022. január 1-jétől nem rendelkezik a megfelelő személyazonosító okmánnyal és a szükséges papírokkal, nem szállhat fel a kompra vagy a vonatra, és az áruval együtt visszafordítják. Kétség esetén nézze át az ellenőrzőlistát azokról a dokumentumokról, amelyekre szüksége van.

        • Szerezzen be Árumozgási Referenciát (GMR)

A fuvarozási vállalatoknak GVMS-t kell használniuk a több vámáru-nyilatkozattal rendelkező rakományokra vonatkozó GMR létrehozásához. A GMR egy egyedi hivatkozási szám, amely összekapcsolja a több előre megadott nyilatkozattételi referenciát.

Minden, a 2021. december 31-én 23 óra 59 perc (GMT) után megkezdett, Nagy Britanniából az EU-ba vagy az EU-ból Nagy-Britanniába irányuló mozgásnak GMR-rel kell rendelkeznie. Enélkül a járművezetők nem tudnak majd felszállni a kompra vagy a vonatra, és a kikötőben késedelmet fognak szenvedni, vagy visszafordítják őket. A korai felkészülés érdekében 2021. december 29-től az importálni vagy exportálni kívánt árukra vonatkozó GMR-t hozhat létre.

A járművet, pótkocsit szállító, vagy azt birtokló személynek (általában a járművezetőnek) kötelezettsége annak bizonyítása, hogy előre benyújtott vámáru-nyilatkozattal rendelkezik az általa szállított valamennyi áru tekintetében. Ez teljesül, ha magánál tart egy GMR-t – ne feledje, hogy járművenként csak egy GMR hozható létre.

Általában az áruk szállításáért felelős fuvarozó hozza létre a GMR-t, de megteheti ezt egy vámügynök, szállítmányozó vagy más, harmadik személy is. A referenciát a fuvarozó iroda vagy a szakértő telefonszámával együtt át kell adni a járművezetőnek, ha bármilyen segítségre lenne szüksége.

Üres rakományokra vonatkozó kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat kitöltése esetén továbbra is szükség van a GMR-re.

Azt, hogy hogyan szerezhet be GMR-t, megtudhatja a gov.uk/guidance/get-a-goods-movement-reference web-oldalon.

További segítségért nézze meg a GVMS webinárium-felvételt a YouTube-on.

A gyűjtőszállítmány az, amikor különböző típusú áruk vegyes rakományát egyetlen szállítmányban, vagy különböző importőrök szállítmányait egyetlen járműben szállítják. Gyűjtőszállítmány igénybevételekor javasolt a GMR-t ellenőrizni. Amennyiben „Ellenőrzés szükséges” üzenet érkezik, akkor előfordulhat, hogy a teljes rakományt IBF-ben is ellenőriztetni szükséges. Tájékozódjon előzetesen, hogy be kell-e jelentkeznie ellenőrzésre.

Változások az áruk Nagy-Britanniából az EU-ba történő exportjának a módjában

    1. január 1-jétől a határátkelőhelyeken keresztül exportált árukra teljes vámellenőrzést kell végezni.

Önnek ellenőriznie kell, hogy az a vállalkozás, amelynek az áruit szállítja, a megfelelő vámáru-nyilatkozatot nyújtotta-e be. A nyilatkozat lehet egy előre benyújtott exportnyilatkozat, vagy egy beérkezett exportnyilatkozat. Tájékozódni szükséges, hogy, mely helyeken van szükség a már beérkezett exportnyilatkozatra.

Azt is megtudhatja, hogy mely hivatkozási számokat kell bemutatni a határon, ha árukat exportál Nagy-Britanniából.

Ha az árut ellenőrzésre kiválasztják, a legtöbb kikötő képes azt a helyszínen ellenőrizni. Dover kikötője, az Eurotunnel és Holyhead azonban előírja a járművezetőknek, hogy keressék fel valamelyik szárazföldi határátkelő létesítményt.

Kettős fuvarozási helykód (FLC) használata Doverből, illetve az Eurotunnelből kilépő áruk esetében

Az importnyilatkozatok kiállításakor ellenőriznie kell, hogy az érkezési határátkelő használ-e GVMS-t. Ha van rá esély, hogy a járművezető a nyilatkozatok kiállítása után módosítja az útvonalát, javasoljuk, hogy Dover/Eurotunnel esetében a kettős fuvarozási helykódot (FLC) használja, hogy elkerülje az esetleges hibákat vagy késedelmeket.

A kiviteli nyilatkozatok kiállításakor, ha az áruk indulási helye Dover kikötője vagy az Eurotunnel, használja mindig a kettős FLC-t a GMR-rel kapcsolatos hibák elkerülése érdekében. Tegye meg most a szükséges lépéseket, és ellenőrizze a RoRo portok helykódjait a CDS-ben vagy a CHIEF-ben való használathoz.

A belső határellenőrzési létesítmény (IBF) igénybevételére vonatkozó új jogszabályok

Amikor 2022. január 1-je után árut importál, be kell tartania a HMRC utasításait, miszerint érkezéskor a rakományt ellenőrizni szükséges.

Ha ezek az ellenőrzések nem végezhetők el a határon, a rakomány okmányellenőrzése vagy fizikai ellenőrzése céljából egy IBF-hez irányíthatják Önt. Ez jelenleg a doveri határállomásokra és a cheritoni Eurotunnel terminálra vonatkozik.

Az Árumozgási Referenciát (GMR) létrehozó személynek (általában a fuvarozónak) biztosítania kell, hogy az áru megérkezzen valamelyik IBF-hez ellenőrzés céljából, és hogy a járművezetőik tudjanak róla, illetve rendelkezzenek a szükséges eszközökkel az ellenőrzés eredményes lefolytatásához.

A járművezető maga is ellenőrizheti a szállítmánya állapotát az erre létrehozott szolgáltatás segítségével, ha rendelkezésére áll internetelérést is biztosító eszköz (például mobiltelefon).

A fuvarozóra és/vagy a járművezetőre akár 2500 GBP büntetés is kivethető, ha nem követi a HMRC utasításait.

Tudjon meg többet az IBF-ek igénybevételéről.

A HGV tehergépjárművekre kivetett úthasználati díj és annak meghosszabbítása

A nehéz tehergépjárművekre kivetett úthasználati díjat 2020. augusztus 1-je óta felfüggesztették, amely felfüggesztés 2022. július 31-én járt volna le.

Tekintettel arra, hogy az Egyesült Királyság kormánya elismerte a fuvarozók meghatározó szerepét az Egyesült Királyság működésének fenntartásában, figyelembe véve a Covid-19-világjárvány közúti fuvarozásra gyakorolt hatását is, az Egyesült Királyság kormánya úgy határozott, hogy 2023. július 31-ig meghosszabbítja a felfüggesztést a belföldi és nemzetközi fuvarozók további támogatása érdekében.

A fuvarozóknak addig az időpontig nem kell új illetéket vásárolniuk az Egyesült Királyságon belüli utakhoz.

Továbbra is kezelheti online a fiókadatait.

További információk

Ha további információra van szüksége az új követelményekkel kapcsolatban, a következőket teheti:

  • Hívja a Vámügyi és Nemzetközi Kereskedelmi (CIT) segélyvonalat, amely a hét minden napján elérhető. Az ügyfélszolgálat tanácsadói hétfőtől péntekig reggel 8 órától este 10 óráig, hétvégén pedig reggel 8 órától délután 4 óráig állnak rendelkezére, amelyet a 0300 322 9434-es számon érhet el. Kérdéseit elküldheti, vagy felveheti a kapcsolatot webchaten keresztül is.

Munkaidőn kívüli szolgáltatás

Munkaidőn kívüli, sürgős kérések rendezése érdekében a Vámügyi és Nemzetközi Kereskedelmi (CIT) segélyvonalon keresztül a HMRC létrehozott egy nonstop segélyvonalat is. A segélyvonal a hét minden napján, a nap 24 órájában rendelkezésre áll.

A tanácsadók szívesen segítenek az importálással és exportálással kapcsolatos vészhelyzeti kérdések megválaszolásában. 2022. január 1-jétől a segélyvonal az Áruszállító Járművek Mozgása Szolgálatra (GVMS) is kiterjed. Ha ezt a munkaidőn kívüli támogatást szeretné elérni, hívja a CIT segélyvonalat a 0300 322 9434-es telefonszámon, és válassza az 1. lehetőséget.

 

2022 január 1-jétől változott az Európai Unión belüli árukereskedelmi statisztikára irányadó szabályozás. Az európai vállalkozásstatisztikáról szóló 2019/2152 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint a tagállamok kötelezettek a mikroadatok cseréjére, melynek alapját az OSAP 2010 kiszállítás kérdőíven megadott adatok képezik. Ebből kifolyólag 2022-től még nagyobb jelentősége lesz a kérdőív megfelelő kitöltésének.

A PwC hírlevelében a fontosabb változásokra hívja fel a figyelmet.