• pén. márc 31st, 2023

Tisztelettel köszöntjük kedves érdeklődőinket a Pest Megyei és Érd Megyei Jogú Városi Kereskedelmi és Iparkamara nemzetközi vonatkozású híreket tartalmazó oldalán. Az alábbiakban – elsősorban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nemzetközi Igazgatóságától érkező információk alapján – igyekszünk tájékoztatást adni beszállítói lehetőségekről, nemzetközi szinten megnyíló tenderekről, üzleti ajánlatokról, külföldön megrendezésre kerülő vásárokról, kiállításokról. A rendelkezésünkre álló keretek között teret adunk külföldi cégek bemutatkozásának, illetve támogatást nyújtunk nemzetközi érdekeltségű szervezetek, kereskedelmi és iparkamarák, szövetségek, klubok rendezvényeinek, webinárumainak népszerűsítésében.

Amennyiben Ön szeretne valamely nemzetközi vonatkozású eseményről, üzleti ajánlatról, kiállításról, pályázatról tájékoztatást adni, vagy esetleg a honlapunkon megtalálható információkon túl további, konkrét kérdése merül fel, kérjük, hogy írásos megkeresésével forduljon bizalommal a szakterületen dolgozó kollégánkhoz az alábbi elérhetőségen.

 

Elérhetőségi adatok:

Telefonszám: (+36 – 23) 339 – 9940

E-mail: polyak.agnes@pmkik.hu

Hivatali kapu: PMKIKMSZUT – KRID: 163301722

 

NEMZETKÖZI HÍREK, AKTUALITÁSOK

Tisztelt Vállalkozók!

Magyarország Stockholmi Nagykövetségének munkatársa, Rusz Boglárka által kamaránknak megküldött, alábbi programajánlóját ajánljuk szíves figyelmükbe.

Ezúton szeretném Önöket tájékoztatni, hogy a Svéd Közlekedési Hivatal[1] munkatársa online előadás keretében ad tájékoztatást a svédországi közutak és vasutak építésére, üzemeltetésére és karbantartására kiírt aktuális tenderekről és beszállítói lehetőségekről a magyar vállalatok számára. A Svéd Közlekedési Hivatal előadása előtt a webinárium résztvevőinek nagykövetségünk rövid áttekintést ad a svéd piac sajátosságairól.

A webinárium időpontja: 2023. május 4. 10:00-11:00

Helyszín: Online, Microsoft Teams

Program:
- 10:00-10:15 Svéd piaci sajátosságok, Rusz Boglárka - Külgazdasági attasé, Magyarország Nagykövetsége, Stockholm
-
10:15-11:00 A Svéd Közlekedési Hivatal tenderei és beszállítói lehetőségei (angol nyelven), Camilla Ahston - Vezető nemzetközi beszerzési és logisztikai stratéga, Svéd Közlekedési Hivatal

Regisztráció: https://bit.ly/408YwpW  (A webináriumon való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött.)

Jelentkezési határidő: 2023. május 2. (kedd) ​

Az esemény meghívóját ITT találják.

Kérdés esetén szíveskedjenek a polyak.agnes@pmkik.hu e-mail címen érdeklődni.

 

Üdvözlettel

Rusz Boglárka

Külgazdasági attasé
Magyarország Nagykövetsége, Stockholm
Dag Hammarskjölds väg 10, 115 27 Stockholm

[1] A Svéd Közlekedési Hivatal, a Tarfikverket többek között a közlekedési rendszer hosszú távú tervezéséért felelős minden közlekedési típus esetében, valamint a közutak és vasutak építéséért, üzemeltetéséért és karbantartásáért. Honlap: https://www.trafikverket.se/

Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet féléves konjunktúravizsgálata részeként 2022 októberében összesen 2 135 hazai vállalkozás vezetője számolt be a belföldi értékesítési árak és az exportárak várható alakulásáról, illetve a bruttó bérek múltbeli és jövőbeli változásáról.

A válaszadók 82 százaléka jelezte, hogy a következő félévben nőni fognak a belföldi értékesítési áraik. A cégek legnagyobb csoportja – 38 százalékuk – az inflációval azonos mértékű áremelést prognosztizál.
A 10–49 fős és az 50–249 fős vállalatok számolnak leggyakrabban emelkedő értékesítési árakkal, míg az ágazatokat tekintve az építőipari és a kereskedelmi cégek vélekednek ugyanígy legnagyobb arányban.
Emellett a kereskedelemben kiemelkedően magas azon cégek aránya, amelyek az inflációnál nagyobb mértékű áremelést terveznek.
2022-ben a vállalkozások többségénél (84%) nőttek a bérek. A béremelések mértéke a cégek 42 százalékánál átlagosan 10% feletti volt, harmaduknál 6–10%-os, 9 százaléknál pedig 1–5%-os.
2023-ra vonatkozóan a cégek 81 százaléka jelezte, hogy béremelést hajt végre, 18 százalékuk nem tervez változtatni a béreken, 1 százalékuk pedig csökkenésre számít.

A témában további információk a Ár- és bérváltozások (2022–2023) / GVI link használatával olvashatók.

Január 31-én megalakult és megtartotta első ülését a Gazdasági Kamarák Egyeztető Fóruma, amely a Kormány gazdaságpolitikai tanácsadó, konzultatív testületeként fog működni. A fórum üléseire negyedéves rendszerességgel kerül sor.

 

A testület tagjai a kormány képviseletét ellátó Gazdaságfejlesztési Minisztériumon túl az alábbi szervezetek és vezetőik: a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - Parragh László elnök, az Építési Vállalkozások Országos Szövetsége - Koji László elnök, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége - Eppel János elnök, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége - Dr. Futó Péter elnök, az AmCham Hungary - Szabó Zoltán elnök, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara - Sávos András elnök. A fórum célja, hogy a háború és a magyarok által elutasított szankciók sújtotta gazdasági környezetben a piaci szereplőktől származó információkkal és javaslatokkal segítse a kormányzatot, hozzájárulva a gazdaságpolitikai döntések megalapozottságához, a hatékony és gyors reakcióképesség fenntartásához.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a németországi BAU 2023 szakkiállítást. A világ vezető építészeti, anyag- és rendszeripari szakvására Münchenben, 2023. április 17-22. között várja látogatóit. Az UNIVERSAL TRAVEL Kft. április 20-23. közötti időpontra csoportos utazást szervez az eseményhez kapcsolódóan. További részletek ITT olvashatók.

 

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Münchenben,  2023. október 22-26. között megrendezésre kerülő iba kiállítást, amely a pékségek, cukrászatok vezető világvására.

Legfrissebb, aktuális információ:
https://www.iba.de/en
https://www.munchenivasar.hu/news/5/607/iba-2023

Kérdések esetén a vásárképviselő szívesen rendelkezésére áll, az alábbi elérhetőségek bármelyikén:

Aubéli-Horváth Nóra
vásárképviselő
Promo Kft.
GHM Gesellschaft für Handwerksmessen mbH Hivatalos Magyarországi Képviselete
Székhely/Iroda: H-1013 Budapest, Döbrentei u. 8. I. em. 1.

Postacím: H-1276 Budapest, Pf. 1173.
Tel.: + 36 1 224-7764

Email: messemunchen@promo.hu
Weboldal: www.munchenivasar.hu
Facebook: www.facebook.com/MuncheniVasar
Twitter: www.twitter.com/promo_kft

Adatkezelési szabályzat

Az Osztrák Nagykövetség Kereskedelmi Osztálya (ADVANTAGE AUSTRIA), az ABA – Invest in Austria, az Ecoplus, a Vienna Business Agency és az Erste Bank Hungary Zrt. tisztelettel meghívja Önt következő networking rendezvényére.

Ausztria, mint gazdasági székhely – Lehetőségek magyar vállalatok számára

Időpont: 2023. március 2., 17.00-20.00
Helyszín: 1138, Budapest, Népfürdő u. 24-26
(az Erste Bank Hungary Zrt. székháza)
Moderáció: Kerekes Miklós (Portfolio.hu)

PROGRAM  
16.30 - 17.00 Regisztráció
17:00 - 17:10 Megnyitó

  • Philipp Schramel kereskedelmi tanácsos köszöntője / Osztrák Nagykövetség Kereskedelmi Osztálya
  • Radován Jelasity elnök-vezérigazgató köszöntője / Erste Bank Hungary Zrt.

17.10 - 17.50  Kerekesztal-beszélgetés: Ausztria, mint gazdasági székhely – Milyen lehetőségeket rejt a magyar vállalatok számára?

  • Miért éppen Ausztria? – Az ABA szolgáltatásai, Birgit Reiter-Braunwieser és Berényi Ferenc
  • Bécs – Beszéljünk az üzletről - VBA, Nicolai Rodimov és  Eva Johnson
  • Alsó-Ausztria – az Ecoplus szolgáltatásai, Slavisa Milanovic
  • Ausztriában működő magyar cégek beszámolói

17.50 - 18.10 Kerekasztal-beszélgetés az ausztriai üzleti tevékenység adózási és jogi vonatkozásairól

  • Gálffy Tibor, Gálffy & Vecsey Ügyvédi Iroda valamint
  • Ladislaus Lonyai, Garantie Adótanácsadó Iroda

18:10 - 20:00 Állófogadással egybekötött kapcsolatépítés, lehetőség személyes konzultációra szakértőinkkel az információs standoknál

A rendezvény nyelve: magyar és angol
A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Kérjük, jelezze részvételi szándékát a következő linkre kattintva legkésőbb 2023. február 28-ig:
https://investinaustria.at/en/news-events-press/ausztria-mint-gazdasagi-szekhely-lehetosegek-magyar-vallalatok-szamara

Szíves segítségét előre is köszönöm és jó egészséget kívánok!

Üdvözlettel:

Philipp Schramel
Kereskedelmi tanácsos

ADVANTAGE AUSTRIA Budapest
Osztrák Nagykövetség - Kereskedelmi Osztály
Budapest
Délibáb utca 21.
1062
T +36 1 461 50 40
F +36 1 351 12 04
budapest@advantageaustria.org
www.advantageaustria.org/hu

Tisztelt Vállalkozás!

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által közzétett tájékoztatást ajánljuk szíves figyelmébe, amelyben az alábbiakban felsorolt vállalkozói érdekképviseleti szervezetek vezetőinek az Európai Bizottság magas rangú tisztségviselőivel folytatott decemberi megbeszéléséről számolnak be.

Az eseményről Urbányi Péter, az MKIK EU képviseletvezetője az alábbi összefoglaló tájékoztatást adta:

Az Eurochambres (ECH) 2023. évi prioritásai között kiemelt figyelmet fordít az egységes piac fennállásának 30. évfordulójára. Ennek kapcsán az ECH, a Business Europe, az Eurocommerce, az ERT (European Round Table for Industry) és a Digital Europe vállalkozói érdekképviseleti szervezetek vezetői megbeszélést folytattak 2022. december 15-én az Európai Bizottság (EB) több magas rangú tisztviselőjével. A megbeszélés témája az egységes piac gazdasági integrációjának megújításáról szóló közös nyilatkozat megvitatása volt.

Az EB mindegyik főigazgatósága foglalkozik valamilyen formában az egységes piacot érintő kihívásokkal és feladatokkal. A 2022-es évben számos, az egységes piacot érintő új jogszabályt terjesztettek elő, amelyek prioritása a Zöld Megállapodás, a pénzügyi támogatások, az energia, a stratégiai autonómia, az ikerátmenet vagy a digitalizáció voltak. Az EB elnöke - Ursula von der Leyen – levelet küldött (melyet erre a linkre kattintva olvashatnak) az Európai Tanács december 15-i ülésére, amelyben felvázolta, hogy az EU jelenleg a magas energiaárak és az USA Infláció Elleni Törvénycsomag (IRA) kombinációjával szemben harcol. Az EB négy pontos tervet dolgozott ki a kettős kihívás megoldására:

  1. Együttműködés az USA kormányzattal az IRA, az EU számára kedvezőtlen pontjaiban.
  2. Az EU-n belüli támogatási szabályok kiigazítására és a beruházások megkönnyítésére van szükség.
  3. Az energetikai átállás felgyorsítása érdekében fokozni és segíteni kell az európai állami beruházásokat.
  4. Az EU-ban növelni kell a megújuló energiaforrások alkalmazását.

A december 15-i megbeszélés további részének az alábbi főbb megállapításai voltak:

Az öt vállalkozói érdekképviseleti szervezet részéről:

  • Az EB legyen elkötelezett a fejlődésben, de az egységes piacnak új lendületre és jobb irányításra van szüksége a meglévő akadályok leküzdése mellett. Mindennek az egységes piac 30 éves fennállása adhatja meg az alapját.
  • A téma sürgősségét mind az Európai Tanács (EiT), mind pedig az Európai Parlament (EP) felé szükséges hangsúlyozni.
  • A konkrét kérdésekre adott uniós válaszlépések gyorsasága, valamint a lényeges jogszabályok (pl.: csomagolás vagy egyszer használatos műanyagok) alkalmazása és végrehajtása terén mutatkozó eltérések komoly problémát jelentenek. Az országonként eltérő szabályozás és a túlszabályozás szintén hozzájárulnak az egységes piac gyengüléséhez. Az EB foglalkozzon jobban a széttagoltsággal, és tegyen eleget a versenyképesség ellenőrzésére vonatkozó kötelezettségvállalásának.
  • Az áruk egységes piaca veszélyben van a területi kínálati korlátok miatt, a szolgáltatások egységes piaca pedig még nem eléggé fejlett.
  • A digitális egységes piacon a vállalkozásoknak nagyobb szabályozási konvergenciára, az adatrendszerek versenyképességére, a szuperszámítástechnikai és felhőszolgáltatások nagyobb támogatására, valamint a GDPR hatékony végrehajtására és az IPCEI-k bevezetésére van szükség. A DSA (Digitális Szolgáltatásokról szóló Jogszabály) és a DMA (Digitális Piaci Jogszabály) igazi próbája annak betartatása lesz.
  • A vállalkozásoknak egyenlő versenyfeltételekre, minőségi jogszabályokra van szükségük ahhoz, hogy versenyképesek legyenek EU-n kívüli partnerekkel.
  • A meglévő és előkészületben lévő jogszabályoknak szem előtt kell tartaniuk a kkv-k érdekeit és képességeit, ahhoz, hogy megfeleljenek nekik.
  • A szabályozási keret megközelítést kell alkalmazni a végrehajtás során, a kísérleti záradékok gyakrabban szerepelnek a jogszabályokban.

Az Európai Bizottság tisztviselőinek részéről:

  • A vezetők hajlamosak konkrét kérdésekre reagálni, így a hosszabb távú versenyképességi kérdések nehezebben érvényesülnek az EiT szintjén.  Ugyanakkor a végrehajtással kapcsolatos kérdések politikailag sem vonzóak a tagállamok számára. A Delors-korszak egységes piaci politikája a harmonizációra való törekvésen alapult, míg jelenleg az egységes piaci jogalap konkrétabb célokhoz kapcsolódik, vagyis a harmonizáció a cél elérésének eszköze, nem pedig a cél maga.
  • A szabályok összetettsége fontos kérdés, de a Bizottság szeretne több uniós finanszírozást bevonni az egységes piac működtetésébe. Stratégiai döntés az RRF-be (Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz) történő befektetés és a reform összekapcsolása (ezt az EB elnökének mellékelt levele is alátámasztja).
  • Az uniós szabályozás érvényesülése nem mérhető pusztán formális intézkedésekkel (pl.: szabálysértési eljárás legyen a végső megoldás), hiszen a színfalak mögött sok munka folyik az együttműködésen és a megoldások megtalálásában. A jogérvényesítésről szóló közelmúltbeli közlemény azt mutatja, hogy az EB a jogszabályok előkészítésének első szakaszában szorosabban együttműködhetne a tagállamokkal és az érdekelt felekkel. Az EB a harmonizáció érdekében jobban hajlik a rendeletekre, mint az irányelvekre.
  • Az EB belső piac, ipar-, vállalkozás- és kkv-politikai Főigazgatósága igyekszik összehangolni az egységes piacot és az iparpolitikát, mind szervezetében, mind megközelítésében (pl.: annak érdekében, hogy az ellátási láncok hatékonyan működjenek).
  • Tudomásul kell venni, hogy a kkv-kra vonatkozó belső eljárásokat meg kell vizsgálni.
  • Számos üzleti szervezet készít tanulmányokat az erősebb egységes piac gazdasági előnyeiről. Az EB számára azonban problémát jelent, amikor megpróbálja harmonizálni a jogszabályokat, és a gazdasági érvelés önmagában nem elég ahhoz, hogy az EP képviselők strukturális változtatásokat javasoljanak az egységes piacon.
  • Az EB 2022 eleje óta számos kezdeményezést tett az árakkal (az eszköztár) és az ellátás biztonságával kapcsolatban (felkészültség, tárolás, keresletcsökkentés, megtakarítások). Még sürgősségi intézkedéseket is hoztak a stratégiai célkitűzésekkel összhangban és az egységes piachoz igazodva. A villamosenergia-piacok integrációja kulcsfontosságú az energiaválságra való reagálásban.
  • Az ideiglenes állami támogatási keret egyszerűsítést és rugalmasságot tett lehetővé, ami több támogatást eredményezett a vállalkozásoknak. Az EB kiemelte, hogy a közös levél nem foglalkozik versenyjogi kérdésekkel, és felkérte a szervezeteket, hogy jelezzék azokat a strukturális aggályokat, amelyek ágazati szempontból sürgős megfontolást igényelnek, vagy amelyek a különböző eszközökkel kapcsolatosak.

Az öt vállalkozói érdekképviseleti szervezet és az EB vezető tisztviselői közötti következő találkozóra és megbeszélésre az Európai Tanács 2023. március 23-24. között tartandó ülését megelőzően fog sor kerülni.

Üdvözlettel:

Péter Urbányi
EU representative / EU képviseletvezető

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által közzétett, alábbiakban részletezett uniós információkat:

Az idei év első félévében Svédország tölti be az EU soros elnöki tisztjét, amely egyben a francia-cseh-svéd elnökségi trió befejező féléve is. A svéd EU elnökség hármas célkitűzése: zöldebbbiztonságosabbszabadabb Európa.

A svéd elnökség főbb prioritásai az alábbiak:

  • a biztonság megőrzése és Ukrajna uniós katonai ill. pénzügyi támogatása,
  • az uniós egység erősítése, közös álláspont kialakítása az európai biztonság- és védelempolitika megteremtése terén,
  • a transzatlanti kapcsolatok szorosabbra fűzése,
  • közös fellépés a határokon átnyúló szervezett bűnözés ellen,
  • az európai gazdaság ellenállóképességének javítása és a versenyképesség növelése,
  • a zöld átmenet elősegítése,
  • a jogállamiság megvédése.

Az alábbi uniós jogszabályok elfogadása várható a svéd elnökség ideje alatt:

  • a természet helyreállításáról szóló rendeletet,
  • a megújuló energiaforrásokról szóló irányelv,
  • a fenntartható termékek környezetbarát tervezése,
  • a mezőgazdasági termékek, szintetikus növények hasznosítása.

Mindemellett a megújuló energiaforrásokról szóló irányelv elfogadásával a svéd elnökség megpróbál piaci reformokat elérni a villamos energia terén. További célkitűzés új szabadkereskedelmi megállapodások megkötése az alábbi harmadik országokkal:

  • Chile,
  • Új-Zéland,
  • Mexikó,
  • további dél-amerikai országok.

A svéd elnökséget követően a stafétát Spanyolország veszi át 2023. július 1-én, ami a spanyol-belga-magyar elnökségi trió nyitánya lesz. Magyarország 2024. 2. félévében fogja ellátni az Európai Unió soros elnöki tisztjét és annak feladatait.

Tisztelt Vállalkozók!

Az Európai Bizottság a közelmúltban tette közzé az Egységes Piaci Végrehajtási Munkacsoport (Single Market Enforcement Taskforce, rövidítve SMET) 2021-2022. évi jelentését, mely dokumentumot a december 1-i Versenyképességi Tanács ülésén terjesztettek az uniós tagállamok miniszterei elé.

A jelentés főbb megállapításai az alábbiak:

A SMET tovább folytatta a munkát az első jelentésében (2021. szeptember 29.) már bemutatott témákban:

  • A határokon átnyúló korlátozások az ideiglenes és alkalmi szolgáltatásnyújtás szakemberei számára: a képesítések előzetes ellenőrzése (2.3. szakasz).
  • 2021-ben a tagállamok úgy ítélték meg, hogy 410 szakma esetében volt szükség előzetes ellenőrzésre, azonban kötelezettséget vállaltak arra, hogy mintegy 160 szakma esetében megszüntetik a képesítések előzetes ellenőrzését, főként az egészségügyi ágazatban és a tudományos ágakban. Ez a munka 2022-ben is folytatódott, több tagállam javasolta további szakmák felülvizsgálatát, amit a SMET elfogadott, így felülvizsgálja, hogy szükséges-e további szakmák előzetes ellenőrzése.
  • A határokon átnyúló korlátozások a szakmai képesítések elismerésével kapcsolatban: túlzott okmánykövetelmények (2.4. pont).
  • A SMET beleegyezett abba, hogy munkáját az elismerési eljárás során csak bizonyos meghatározott szempontokra összpontosítsa, és megszünteti az olyan követelményeket, mint a hiteles fordítások és a kérelmezőkre háruló hiteles másolatok.

A 2022-es munkaterv alapján a SMET a következő területeken tett kezdeményezéseket:

  • A szél- és napenergia projektek engedélyezési eljárásainak ésszerűsítése (2.1. szakasz),
  • A határokon átnyúló szolgáltatókra vonatkozó adminisztratív követelmények egyszerűsítése (2.2. szakasz),
  • Az érdekelt felek és a tagállamok által szolgáltatott információk felhasználásával az SMET három területre összpontosított: nyilatkozattételi kötelezettségek, dokumentációs és fordítási követelmények, a kapcsolattartó személyekre vonatkozó követelmények.
  • A tagállamok legjobb gyakorlatai alapján öt lehetséges konkrét és gyakorlati megoldást azonosítottak: célzott megközelítés, rövid távú mentesítések, türelmi idő, dokumentumkövetelmény-korlát, kapcsolattartók.
  • Az illetékes nemzeti hatóságok szakértőivel együtt a SMET-tagok az ún. Sherpa szakértőkkel (a SMET munkáját segítő, tagállami képviselőkből álló szakértői csoport) most azt elemzik, hogy ezek a gyakorlati megoldások milyen mértékben alkalmazhatók országukban, figyelembe véve a nemzeti sajátosságokat.
  • A felelősségbiztosítási problémák határon átnyúló szolgáltatásnyújtás során (2.5. szakasz),
  • Akadályok az elektromos járművek töltőállomásainak ökoszisztémájában (2.6. szakasz),
  • A SMET és a SOLVIT közötti együttműködés javítása a SOLVIT megerősítése céljából (2.7. szakasz).
  • További együttműködés elhatározása: hogyan segíthet a SMET az olyan, az uniós jog helytelen alkalmazásával kapcsolatos ügyek kezelésében, amelyeket a SOLVIT nem tudott kezelni, strukturális SOLVIT-ügyek, amelyek SMET-projektekké válhatnak és a SOLVIT fellépés megerősítése.

A SMET 2022 folyamán két projekttel kapcsolatos munkáját fejezte be, és konkrét eredményeket ért el az agrár-élelmiszeripari ágazatban potenciális protekcionista hatású intézkedések, valamint a nem harmonizált építőipari termékekre vonatkozó korlátozó intézkedések terén. 2023 elején a SMET tagjai a folyamatban lévő projektekről és két új potenciális munkafolyamatról fognak tárgyalni: 1) a csomagolás 2) a határokon átnyúló szolgáltatásnyújtás és a digitalizáció. További megfontolandó projektek az egységes digitális portál (Single Digital Gateway) és a belső piaci információs rendszer (Internal Market Information system) hatékonyabbá tételére vonatkoznak.

A további részleteket az erre a linkre kattintva megnyíló SMET 2021-2022. évi jelentés c. angol nyelvű dokumentumban olvashatják.

Üdvözlettel:

Péter Urbányi
EU representative / EU képviseletvezető

+32 497 401 572
mkik.hu I Square de Meeûs 38/40, B – 1000 Brussels
hcci.bxl@mkik.hu

A kormány a drasztikus energiaár-emelkedés okozta nehézségek mérséklése érdekében a hazai energiaintenzív feldolgozóipari mikro-, kis- és középvállalkozások támogatása érdekében célzott támogatási programot indított. A Feldolgozóipari KKV Energiaköltség és Beruházás Támogatási Program 2022 című pályázati felhívás 2022. október 20-a óta elérhető az érintett vállalkozások számára. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megvizsgálta – a cégek által is elérhető információk alapján – a programot és megállapította, hogy az előzetes várakozásokkal ellentétben jóval kevesebb vállalkozó tud élni ezzel a lehetőséggel.

Az MKIK elemzése szerint az alacsony kihasználtság hátterében elsősorban a túlzottan szigorú elvárások húzódhatnak meg, mint például a körülményes adminisztráció, a szigorú energiaintenzitási elvárás (a vállalkozások 2021. évi energiaköltsége nem feltétlenül éri el az azonos évi értékesítés nettó árbevételének 3 százalékát), még nem szembesültek a magasabb összegű számlákkal, a munkahelymegtartási elvárást túl szigorúnak tartják (a vállalkozás köteles vállalni, hogy a 2022. III. negyedév végi foglalkoztatotti létszáma legfeljebb 10%-kal csökken 2023. III. negyedév végére), illetve a program ismertsége még nem széleskörű.

Az MKIK az igénylési adatok ismeretében és a szélesebb körű KKV támogatás elérése érdekében az alábbiakat javasolja a döntéshozók számára:

  • A 3%-os árbevétel arányos energiaköltség-korlát lentebb vitele, első körben 2%-ra (kb. 7 ezer céggel lenne több a potenciális jogosult).
  • A program határidejének hosszabbítása 2023. március 31-ig. A támogatási időszak megnövelésével olyan vállalkozások is regisztrálhatnak, akik korábban az egyéb feltételek miatt nem jelentkeztek be a Programba.
  • A létszámmegtartás enyhítése (90% helyett alacsonyabb mértéket meghatározni, például 75%).

Az MKIK és a területi kamarai hálózat, adatbázisain keresztül célzottan, közvetlen módon részletes tájékoztatást és segítséget nyújtanak azon cégek számára, akik élhetnének ezzel lehetőséggel, ezáltal is segítve őket a program keretében elérhető finanszírozási lehetőség megismerésében.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a milánói főkonzulátus külgazdasági attaséjától, Paschek Dánieltől érkezett tájékoztatókat az alábbi észak-olaszországi kiállításokra vonatkozóan. Az alábbi felsorolásban két link található, az esemény megnevezésére kattintva az eredeti ismertetőt, a sor végén a magyar nyelvű rövid összefoglalót tekintheti meg:

Bővebb információ:

Paschek Dániel
külgazdasági attasé
telefon: 0039 379 278 4523

e-mail: daniel.paschek@mfa.gov.hu

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Németországban 2023-ban megrendezésre kerülő vásárok egy részének összeállítását, melyet erre a linkre kattintva tekinthet meg.

Az összeállításban megtalálható a kiállítás időpontja, helyszíne, témája és annak rövid leírása.

Tisztelt Vállalkozás!

Magyarország stockholmi Nagykövetségének külgazdasági attaséja, Rusz Boglárka kereste meg kamaránkat, a magyar vállalkozók svéd piacán üzleti kapcsolatépítés lehetőségének felajánlásával. Az alábbi levélben leírtak szerint várják azon vállalkozások jelentkezését, akik nyitottak a határon túli üzleti lehetőségek iránt.

A svéd vállalkozókkal történő kapcsolatfelvételhez szükséges adatszolgáltatást a szövegben megtalálható linken megnyitható táblázat kitöltésével tudják megtenni. Az Excel táblázat C és D oszlopában a mezőre kattintva láthatóvá válnak a kis nyilak, amelyre kattintva a listából tudják kiválasztani a megfelelő választ.

Az E és F oszlopban a kitöltéskor ügyeljenek, hogy a jelzett 250 karaktert ne lépjék túl, mert a szóközökkel együtt 250 karaktert biztosít a cella.

Kérdés esetén a levélben jelzett elérhetőségek bármelyikén rendelkezésükre áll a követség munkatársa.

A követségtől érkező levél tartalma:

A magyar-svéd gazdasági és vállalati kapcsolatok további fejlesztése, előmozdítása érdekében az ősz folyamán több svéd partnernek szeretnék kiajánlani exportképes, minőségi termékekkel és/vagy szolgálatással bíró magyar vállalatokat.  A csoportos kiajánlás célja a magyar vállalatok belistázása a svéd szereplők beszerzési rendszerébe, valamint a svéd beszerzési kollégák látókörébe kerülése. A magyar vállalatok részéről egyedüli kritériumok az angol nyelvű honlap megléte (a svéd beszerzési osztály első körben a honlap megtekintése után értékeli a partnereket) és az utókövetési folyamatban való részvétel (tájékoztatás az esetleges vállalati partnerség(ek)ről).

A minél szélesebb körű és egyben professzionális vállalati lista összeállítása érdekében kérem szíves közreműködésüket a svéd piac iránt érdeklődő magyar, exportképes vállalatok tájékoztatásában, valamint a megyei szintű listázásában az itt megnyitható sablon dokumentum kitöltésével és visszaküldésével 2022. szeptember 14-ig (szerda).

Kérdés, kérés esetén állok szíves rendelkezésükre.
A jövőbeli proaktív együttműködés reményében bízva, üdvözlettel

Rusz Boglárka

Külgazdasági attasé
Magyarország Nagykövetsége, Stockholm
Dag Hammarskjölds väg 10, 115 27 Stockholm
Tel: +46 8 782 9751
Mobil: +46 70 741 0511
E-mail: BRusz@mfa.gov.hu
www.stockholm.mfa.gov.hu
www.facebook.com/HunEmbassy.Stockholm/

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarától érkezett alábbi megkeresést:

Ezúton szeretnénk tájékoztatni Önöket, hogy Magyarország Addisz-Abebai Nagykövetségének külgazdasági attaséja, Balogh Bálint augusztus 12-én megbeszélést folytatott etióp-amerikai üzletemberekkel, amely során a Magyarországon elérhető használt húsfeldolgozó (hamburger húspogácsa készítő) gépsorok megvásárlásáról értekeztek. A tárgyalófél augusztus 15-én megküldte a műszaki igényeit és azok technikai részleteit tartalmazó leírást, amelyet erre a linkre kattitntva megtekinthetnek.

Kérjük, amennyiben az Önök számára érdekes lehet ez az üzleti ajánlat, további kérdésekkel forduljanak Balogh Bálint külgazdasági attaséhoz a balint.balogh@mfa.gov.hu email címen.

Tisztelt Vállalkozás!

Szíves figyelmébe ajánljuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által közzétett alábbi híreket, tendereket tartalmazó összefoglalókat, valamint a 2023 első negyedévi törökországi vásárok listáját:

Tájékoztatjuk tisztelt érdeklődőinket, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közreműködésével heti rendszerességgel áll rendelkezésünkre az aktuális horvát tenderekről szóló tájékoztató anyag, illetve gazdasági hírösszefoglaló Horvátország tekintetében.
Írásos megkeresés (polyak.agnes@pmkik.hu) esetén haladéktalanul továbbítjuk az ezzel kapcsolatos legfrissebb információkat.

Tájékoztatjuk tisztelt érdeklődőinket, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közreműködésével heti rendszerességgel áll rendelkezésünkre az aktuális román tenderekről szóló tájékoztató anyag, illetve gazdasági hírösszefoglaló Románia tekintetében.
Írásos megkeresés (polyak.agnes@pmkik.hu) esetén haladéktalanul továbbítjuk az ezzel kapcsolatos legfrissebb információkat.

támogatott részvételi lehetőség és törökországi gyártókkal, exportőrökkel történő tárgyalási lehetőség importőrök, vagy importálni szándékozó cégek részére 2023 első negyedévében megszervezésre kerülő törökországi vásárokon, a Török Kereskedelmi Minisztérium finanszírozza cégenként 1 fő szállás és helyi transzfer költségeit, követelmény: angol (vagy német / francia) nyelvtudás, további információ az ITT LETÖLTHETŐ tájékoztatóban érhető el, és a következő elérhetőségen kérhető. A jelentkezési lapot az alábbi elérhetőségre kell visszaküldeni legkésőbb a táblázatban megadott határidők előtt 3 nappal:

Törökország Magyarországi Nagykövetsége:
Meral Şengül,
tel.: 344-4998, 479-0689,
e-mail: budapeste@trade.gov.tr.

Magyar Vámügyi Szövetség által megküldött újabb, a brit áruszállításhoz kapcsolódó információkat tesszük közzé szíves tájékoztatásul:

Az alábbi linken elérhető az újabb magyar felirattal ellátott szakmai videó, amely a brit vámhatóság által 2021. november 9-én tartott webinar felvétele:

https://youtu.be/-oXneXJk7iU

Alábbiakban elérhető továbbá

Department for Business, Energy & Industrial Strategy - BEIS 2021. augusztus 24-i közleménye szerint a CE jelölés az Angliában, Walesben és Skóciában forgalmazott legtöbb termék esetében 2022. december 31-ig maradhat használatban, ezt követően az UKCA (UK Conformity Assessed) jelölés válik kötelezővé. Az UKCA jelölés már 2021. január 1-jétől, így jelenleg is használható, ezért a brit kormány arra ösztönzi az érintett vállalatokat, hogy mihamarabb térjenek át az UKCA használatára. Ennek oka, hogy amennyiben az EU megváltoztatja a CE jelölés használatának szabályait, a hosszabbítás ellenére Nagy-Britannia visszavonhatja a CE jelölés elfogadását akár már 2022. december 31. előtt is.

Az orvosi eszközökön az UKCA jelölést 2023. január 1. helyett, 2023. július 1-től kötelező használni. A vasúti szabvány-átjárhatóság (rail interoperability), épületépítési termékek, illetve civil pirotechnikai termékek Nagy-Britanniában való értékesítésére szintén egyedi szabályozás vonatkozik.

Az UKCA jelölés a legtöbb olyan termékre vonatkozik, amely korábban CE jelölést igényelt. Ezen termékek listája az alábbi linken érhető el. Ezeken kívül Az UKCA használata kötelező lesz az aeroszol termékeken is, amelyek korábban fordított epszilon jelzést kaptak a CE jelölés helyett.

Az UKCA jelölés az EU piacokon nem elfogadott, ott továbbra is a CE jelölés marad kizárólagos használatban.

Az UKCA műszaki kritériumai nagyban megegyeznek a CE jelölés kritériumaival. Amennyiben korábban a CE jelölés használatára önálló megfelelési nyilatkozattal (self-declare conformity) is lehetőség nyílt, úgy az UKCA használatára is ugyanez a szabály vonatkozik. Az alábbi linken érhetők el az önálló megfelelési nyilatkozat használatának szabályai.

Az UKCA jelölés magában nem használható az észak-ír piacon, helyette az UKNI (United Kingdom Northern Ireland) jelölés lesz használatban. Az UKNI jelölés azon termékeken is használandó, amelyek továbbra is CE jelölést igényelnek. Azok a termékek, amelyek mind CE, mind UKNI jelöléssel vannak ellátva, nem értékesíthetők az EU piacon. A CE jelöléssel ellátott termékek az észak-ír piacon továbbra is elfogadottak, önálló megfelelési nyilatkozat, illetve EU-s értékelő szervezet által jóváhagyott termékek esetében egyaránt.

Az UKCA jelölés használatáról készített brit tájékoztató anyagok az alábbi linkekről tölthetők le:

Teljeskörű tájékoztatás elérhető a brit piacra szánt termékek szabályozásáról, az észak-ír piacra szánt termékek szabályozásáról, illetve az EU piacra szánt termékek szabályozásáról.

A BEIS CE-UKCA-UKNI témában tartandó tájékoztató előadásainak dátuma az alábbi linken található:

https://www.gov.uk/guidance/webinars-for-using-the-ukca-marking-and-placing-goods-on-the-market-in-great-britain-and-northern-ireland

Az UKCA jelölés hivatalos logója az alábbi linkről (Download UKCA mark image files) tölthető le.

A BEIS (CE jelölés ügyében eljáró helyi hatóság) jelezte, hogy szívesen vesznek bármilyen visszajelzést a témában, mert ez alapján tudják fejleszteni a kommunikációjukat. A témában esetlegesen érkező vállalkozói visszajelzéseket a londoni külgazdasági attasénk, Amer Tamás (Tamas.Amer@mfa.gov.hu) készséggel  juttatja el a BEIS felé.

A változásokra való felkészülést az alábbi tárgykörök tekintetében készített bővebb összefoglalóval segítjük:

    • Lényeges változás történik az Írország szigetéről Nagy-Britanniába szállított árukra vonatkozó teljes vámellenőrzéssel kapcsolatban;
    • Mely intézkedések szükségesek, ha 2022. január 1-je után szállít árukat;
    • Változások az áruk EU-ból Nagy-Britanniába történő exportjának a módjában;
    • Kettős fuvarozási helykód (FLC) használata Doverből, illetve az Eurotunnelből kilépő áruk esetében;
    • A belső határellenőrzési létesítmény (IBF) igénybevételére vonatkozó új jogszabályok;
    • A HGV tehergépjárművekre kivetett úthasználati díj és annak meghosszabbítása;
    • Hol juthat további információkhoz?

 

Lényeges változás történik az Írország szigetéről Nagy-Britanniába szállított árukra vonatkozó teljes vámellenőrzéssel kapcsolatban

December 15-én az Egyesült Királyság kormánya bejelentette, hogy 2022. január 1-jétől az Ír-szigetről Nagy-Britanniába szállított árukra továbbra is a jelenlegi behozatali szabályok vonatkoznak, míg az Észak-Írországról szóló egyezménnyel kapcsolatos tárgyalások folyamatban vannak. Ez nem érinti a Nagy-Britanniából Írországba exportált árukat.

Ha valamely cég nem ellenőrzött árukat importál Írországból Nagy-Britanniába vagy Észak-Írországból Nagy-Britanniába Írországon keresztül, akkor 175 nappal késleltetheti a vámáru-nyilatkozat megtételét, feltéve, hogy a behozatal időpontjában ez bejegyzésre kerül a nyilatkozattevő nyilvántartásába.

Az Észak-Írországból Nagy-Britanniába közvetlenül áthozott áruk továbbra is korlátlan hozzáférést élveznek, kivéve, ha különleges vámeljárás keretében kerülnek szállításra. További információk a különleges eljárásokról a GOV.UK. weboldalon találhatóak.

Fentiek szerint, a terveknek megfelelően 2022. január 1-jén teljes vámellenőrzéseket vezetnek be az EU és Nagy-Britannia között mozgó árukra vonatkozóan, kivéve az Írországból behozott árukat.

Az EU és Észak-Írország között mozgó árukra továbbra is az Észak-Írországról szóló egyezményben foglalt jelenlegi rendelkezéseket kell alkalmazni.

Mely intézkedések szükségesek, ha 2022. január 1-je után szállít árukat

 

A kormányzati ügyfélkapu felhasználói azonosítójának és jelszavának létrehozása általában körülbelül öt percet vesz igénybe, de fiókja hitelesítésének véglegesítése akár két napig is eltarthat.

A GB-vel kezdődő EORI-szám igénylése általában öt percet vesz igénybe, és 48 órán belül kell generálni. Néha további ellenőrzésekre is szükség lehet, mielőtt megkapja az EORI-számot, amelynek időtartama akár öt nap is lehet.

Miután megkapta a kormányzati ügyfélkapu felhasználói azonosítóját és jelszavát, valamint a GB-vel kezdődő EORI-számot, kevesebb, mint öt perc alatt elvégezheti a GVMS-re történő regisztrációját. GVMS-hozzáférése általában két órán belül elérhető.

Ne feledje, GVMS-ét úgy is beállíthatja, hogy több felhasználó számára is elérhető legyen.

A regisztráció ütemezésével kapcsolatos további információkért tekintse meg a GVMS regisztráció menete (kifejezetten nem egyesült királyságbeli fuvarozókra vonatkozó) webináriumunkat

A GVMS az ideiglenes tárolási modell alkalmazásával a határátkelőhelyeken mind a kísérő, mind a kísérő nélküli áruk esetében használható előzetes árunyilatkozatokkal együtt. Az ideiglenes tárolási modell lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy áruikat a behozatali nyilatkozat megtétele előtt akár 90 napig a létesítményben tárolják, amíg készen nem állnak az áruk vámeljárás alá vonására. Az áruk a 90 napon belül bármikor bejelenthetők, ha a kereskedő így dönt, a vámáru-nyilatkozatot az áruknak a létesítménybe érkezése előtt is kirakodhatják

    • Még a határ elérése előtt gondoskodni szükséges a határon átkelő személyre és a szállított árukra vonatkozó megfelelő dokumentumok beszerzéséről.

Ha 2022. január 1-jétől nem rendelkezik a megfelelő személyazonosító okmánnyal és a szükséges papírokkal, nem szállhat fel a kompra vagy a vonatra, és az áruval együtt visszafordítják. Kétség esetén nézze át az ellenőrzőlistát azokról a dokumentumokról, amelyekre szüksége van.

        • Szerezzen be Árumozgási Referenciát (GMR)

A fuvarozási vállalatoknak GVMS-t kell használniuk a több vámáru-nyilatkozattal rendelkező rakományokra vonatkozó GMR létrehozásához. A GMR egy egyedi hivatkozási szám, amely összekapcsolja a több előre megadott nyilatkozattételi referenciát.

Minden, a 2021. december 31-én 23 óra 59 perc (GMT) után megkezdett, Nagy Britanniából az EU-ba vagy az EU-ból Nagy-Britanniába irányuló mozgásnak GMR-rel kell rendelkeznie. Enélkül a járművezetők nem tudnak majd felszállni a kompra vagy a vonatra, és a kikötőben késedelmet fognak szenvedni, vagy visszafordítják őket. A korai felkészülés érdekében 2021. december 29-től az importálni vagy exportálni kívánt árukra vonatkozó GMR-t hozhat létre.

A járművet, pótkocsit szállító, vagy azt birtokló személynek (általában a járművezetőnek) kötelezettsége annak bizonyítása, hogy előre benyújtott vámáru-nyilatkozattal rendelkezik az általa szállított valamennyi áru tekintetében. Ez teljesül, ha magánál tart egy GMR-t – ne feledje, hogy járművenként csak egy GMR hozható létre.

Általában az áruk szállításáért felelős fuvarozó hozza létre a GMR-t, de megteheti ezt egy vámügynök, szállítmányozó vagy más, harmadik személy is. A referenciát a fuvarozó iroda vagy a szakértő telefonszámával együtt át kell adni a járművezetőnek, ha bármilyen segítségre lenne szüksége.

Üres rakományokra vonatkozó kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat kitöltése esetén továbbra is szükség van a GMR-re.

Azt, hogy hogyan szerezhet be GMR-t, megtudhatja a gov.uk/guidance/get-a-goods-movement-reference web-oldalon.

További segítségért nézze meg a GVMS webinárium-felvételt a YouTube-on.

A gyűjtőszállítmány az, amikor különböző típusú áruk vegyes rakományát egyetlen szállítmányban, vagy különböző importőrök szállítmányait egyetlen járműben szállítják. Gyűjtőszállítmány igénybevételekor javasolt a GMR-t ellenőrizni. Amennyiben „Ellenőrzés szükséges” üzenet érkezik, akkor előfordulhat, hogy a teljes rakományt IBF-ben is ellenőriztetni szükséges. Tájékozódjon előzetesen, hogy be kell-e jelentkeznie ellenőrzésre.

Változások az áruk Nagy-Britanniából az EU-ba történő exportjának a módjában

    1. január 1-jétől a határátkelőhelyeken keresztül exportált árukra teljes vámellenőrzést kell végezni.

Önnek ellenőriznie kell, hogy az a vállalkozás, amelynek az áruit szállítja, a megfelelő vámáru-nyilatkozatot nyújtotta-e be. A nyilatkozat lehet egy előre benyújtott exportnyilatkozat, vagy egy beérkezett exportnyilatkozat. Tájékozódni szükséges, hogy, mely helyeken van szükség a már beérkezett exportnyilatkozatra.

Azt is megtudhatja, hogy mely hivatkozási számokat kell bemutatni a határon, ha árukat exportál Nagy-Britanniából.

Ha az árut ellenőrzésre kiválasztják, a legtöbb kikötő képes azt a helyszínen ellenőrizni. Dover kikötője, az Eurotunnel és Holyhead azonban előírja a járművezetőknek, hogy keressék fel valamelyik szárazföldi határátkelő létesítményt.

Kettős fuvarozási helykód (FLC) használata Doverből, illetve az Eurotunnelből kilépő áruk esetében

Az importnyilatkozatok kiállításakor ellenőriznie kell, hogy az érkezési határátkelő használ-e GVMS-t. Ha van rá esély, hogy a járművezető a nyilatkozatok kiállítása után módosítja az útvonalát, javasoljuk, hogy Dover/Eurotunnel esetében a kettős fuvarozási helykódot (FLC) használja, hogy elkerülje az esetleges hibákat vagy késedelmeket.

A kiviteli nyilatkozatok kiállításakor, ha az áruk indulási helye Dover kikötője vagy az Eurotunnel, használja mindig a kettős FLC-t a GMR-rel kapcsolatos hibák elkerülése érdekében. Tegye meg most a szükséges lépéseket, és ellenőrizze a RoRo portok helykódjait a CDS-ben vagy a CHIEF-ben való használathoz.

A belső határellenőrzési létesítmény (IBF) igénybevételére vonatkozó új jogszabályok

Amikor 2022. január 1-je után árut importál, be kell tartania a HMRC utasításait, miszerint érkezéskor a rakományt ellenőrizni szükséges.

Ha ezek az ellenőrzések nem végezhetők el a határon, a rakomány okmányellenőrzése vagy fizikai ellenőrzése céljából egy IBF-hez irányíthatják Önt. Ez jelenleg a doveri határállomásokra és a cheritoni Eurotunnel terminálra vonatkozik.

Az Árumozgási Referenciát (GMR) létrehozó személynek (általában a fuvarozónak) biztosítania kell, hogy az áru megérkezzen valamelyik IBF-hez ellenőrzés céljából, és hogy a járművezetőik tudjanak róla, illetve rendelkezzenek a szükséges eszközökkel az ellenőrzés eredményes lefolytatásához.

A járművezető maga is ellenőrizheti a szállítmánya állapotát az erre létrehozott szolgáltatás segítségével, ha rendelkezésére áll internetelérést is biztosító eszköz (például mobiltelefon).

A fuvarozóra és/vagy a járművezetőre akár 2500 GBP büntetés is kivethető, ha nem követi a HMRC utasításait.

Tudjon meg többet az IBF-ek igénybevételéről.

A HGV tehergépjárművekre kivetett úthasználati díj és annak meghosszabbítása

A nehéz tehergépjárművekre kivetett úthasználati díjat 2020. augusztus 1-je óta felfüggesztették, amely felfüggesztés 2022. július 31-én járt volna le.

Tekintettel arra, hogy az Egyesült Királyság kormánya elismerte a fuvarozók meghatározó szerepét az Egyesült Királyság működésének fenntartásában, figyelembe véve a Covid-19-világjárvány közúti fuvarozásra gyakorolt hatását is, az Egyesült Királyság kormánya úgy határozott, hogy 2023. július 31-ig meghosszabbítja a felfüggesztést a belföldi és nemzetközi fuvarozók további támogatása érdekében.

A fuvarozóknak addig az időpontig nem kell új illetéket vásárolniuk az Egyesült Királyságon belüli utakhoz.

Továbbra is kezelheti online a fiókadatait.

További információk

Ha további információra van szüksége az új követelményekkel kapcsolatban, a következőket teheti:

  • Hívja a Vámügyi és Nemzetközi Kereskedelmi (CIT) segélyvonalat, amely a hét minden napján elérhető. Az ügyfélszolgálat tanácsadói hétfőtől péntekig reggel 8 órától este 10 óráig, hétvégén pedig reggel 8 órától délután 4 óráig állnak rendelkezére, amelyet a 0300 322 9434-es számon érhet el. Kérdéseit elküldheti, vagy felveheti a kapcsolatot webchaten keresztül is.

Munkaidőn kívüli szolgáltatás

Munkaidőn kívüli, sürgős kérések rendezése érdekében a Vámügyi és Nemzetközi Kereskedelmi (CIT) segélyvonalon keresztül a HMRC létrehozott egy nonstop segélyvonalat is. A segélyvonal a hét minden napján, a nap 24 órájában rendelkezésre áll.

A tanácsadók szívesen segítenek az importálással és exportálással kapcsolatos vészhelyzeti kérdések megválaszolásában. 2022. január 1-jétől a segélyvonal az Áruszállító Járművek Mozgása Szolgálatra (GVMS) is kiterjed. Ha ezt a munkaidőn kívüli támogatást szeretné elérni, hívja a CIT segélyvonalat a 0300 322 9434-es telefonszámon, és válassza az 1. lehetőséget.

 

2022 január 1-jétől változott az Európai Unión belüli árukereskedelmi statisztikára irányadó szabályozás. Az európai vállalkozásstatisztikáról szóló 2019/2152 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint a tagállamok kötelezettek a mikroadatok cseréjére, melynek alapját az OSAP 2010 kiszállítás kérdőíven megadott adatok képezik. Ebből kifolyólag 2022-től még nagyobb jelentősége lesz a kérdőív megfelelő kitöltésének.

A PwC hírlevelében a fontosabb változásokra hívja fel a figyelmet.